Letákové triky Albertu a Penny: Akční zboží je ve skutečnosti dražší
Obchodníci často lákají zákazníky na slevy, které na první pohled vypadají velmi výhodně. Jenže ve skutečnosti některé z těchto „akčních cen“ nejsou tak atraktivní, jak se zdá. V poslední době se totiž ukazuje, že stejné zboží se dalo během uplynulého měsíce pořídit ještě levněji.
Nejde přitom jen o výjimečné případy. Pokud zákazníci chtějí opravdu ušetřit, měli by sledovat ceny pravidelněji a porovnávat, zda aktuální sleva skutečně nabízí nejnižší možnou cenu. Jinak se snadno může stát, že místo úspory nakoupí dráž než v předchozích týdnech. Podívali jsme se na aktuální letáky řetězců Penny a Albertu – u některých produktů byla skutečně cena za posledních 30 dnů nižší než aktuální akce.
V minulých týdnech byly tyto produkty levnější
Supermarkety Albert a Penny pravidelně lákají zákazníky na slevy, které na první pohled vypadají jako skvělá příležitost ušetřit. Když se však podíváme pozorněji, zjistíme, že některé ceny, prezentované jako výhodné, nejsou tak zajímavé, jak by se mohlo zdát. Našli jsme několik konkrétních případů, kde byla cena zboží v minulých týdnech dokonce nižší než ta aktuální akční.
Například v Albertu nyní koupíte rum Božkov Standard za 109,90 Kč, což působí jako výhodná koupě. Nedávno jste ho však mohli koupit ještě levněji, za 99,90 Kč. Podobně je na tom i oblíbená zrnková káva Tchibo Barista – nyní stojí 449 Kč, přestože v předchozích týdnech byla k dostání za 399 Kč. Dalším příkladem je olivový olej Borges Extra Virgin, který aktuálně stojí 169 Kč, ale před časem byla jeho cena o desetikorunu nižší. Nejvýraznější rozdíl jsme zaznamenali u univerzálního krému Nivea, který teď stojí 159,90 Kč, zatímco před několika týdny byl výrazně levnější – jen za 109,90 Kč.

Podobná situace se opakuje i v Penny. Například Božkov Tradiční rum nyní stojí 119,90 Kč, přičemž ještě nedávno byl o deset korun levnější. Stejně tak je na tom instantní káva Nescafé, která aktuálně stojí 149,90 Kč, ale v minulém měsíci ji bylo možné pořídit za 139,90 Kč. Ani Lavazza zrnková káva není výjimkou – aktuálně ji Penny nabízí za 299,90 Kč, ačkoli v předchozích týdnech byla o 10 Kč levnější.
Obchody zákon neporušují
Důležité je ovšem dodat, že obchody tímto nijak neporušují zákon. Od ledna 2023 mají supermarkety povinnost uvádět u každé slevy nejnižší cenu, za kterou daný výrobek prodávaly během posledních 30 dní. Pokud tuto povinnost splní, jedná se o zcela legální postup. Důvod je jednoduchý – jde o snahu zabránit tomu, aby obchody před slevovou akcí uměle navyšovaly ceny, čímž by sleva vypadala větší a výhodnější, než ve skutečnosti je. Dříve totiž bylo celkem běžné, že zákazníci mohli mít pocit, že výrazně šetří, přestože nakonec zaplatili běžnou cenu nebo dokonce více, než by platili pár týdnů předtím.

Přestože toto pravidlo už funguje déle než rok, některé supermarkety s jeho dodržováním mají stále problémy. Česká obchodní inspekce (ČOI) během roku 2024 zjistila, že některé velké řetězce, jako jsou Penny Market, Albert nebo Billa, nedodržovaly pravidla. U některých výrobků buď neuváděly správně nejnižší cenu z posledního měsíce, nebo to dělaly způsobem, který mohl zákazníky zmást. ČOI proto těmto řetězcům udělila pokuty, aby jasně upozornila, že lidé mají právo na férové a srozumitelné informace o cenách zboží.