Děti ve 2. třídě mluvily o své vysněné dovolené. Učitelka si rodiče hned zavolala do školy a vynadala jim
Ve druhé třídě jedné základní školy dostaly děti jednoduchý úkol – popsat svou vysněnou dovolenou. Učitelka čekala nadšené vyprávění o cestách k moři, výletech do hor nebo dobrodružstvích v kempu. Jenže postupně jí začalo docházet, že něco nehraje. Žádné nadšení, žádné jiskřičky v očích, jen pokrčená ramena a neurčité odpovědi. Když se dětí zeptala přímo, kam by tedy nejraději jely, odpovědi ji naprosto šokovaly.
Většina žáků se shodla na tom, že nikam vlastně moc nechtějí. Nejlepší dovolená? Být doma. Ale ne kvůli času strávenému s rodinou nebo kamarády, nýbrž kvůli neomezenému přístupu k mobilu a počítači.
Některé děti přiznaly, že představa cestování je spíš otravná, protože by znamenala méně času na hraní her, sledování videí a hlavně horší přístup k datům a wifi. Učitelka zůstala v šoku. Hned druhý den si zavolala rodiče – ne proto, aby řešila známky nebo chování, ale aby zjistila, co se to vlastně s dětstvím jejich dětí děje.
Mobily ochuzují děti o zkušenosti
Podle průzkumu společnosti Median z roku 2023 tráví děti ve věku 8 až 15 let průměrně tři a půl hodiny denně na mobilu. Národní ústav duševního zdraví varuje, že nadměrné používání sociálních sítí může vést ke zvýšenému výskytu úzkostí a depresí. Odborníci zdůrazňují, že digitální prostředí nahrazuje přirozené mezilidské vztahy a omezuje dětskou schopnost komunikace.
Psycholog David Šmahel z Masarykovy univerzity upozorňuje, že děti, které tráví u obrazovek více než čtyři hodiny denně, mají větší sklon k problémům se spánkem i sociálními dovednostmi. Technologie samy o sobě nejsou špatné, problémem je jejich nekontrolované využívání, které omezuje fyzickou aktivitu a ochuzuje děti o důležité reálné zkušenosti.

Děti tráví na internetu hodiny denně
Zatímco dříve děti běhaly po venku, dnes tráví hodiny na TikToku a YouTube. Průzkum EU Kids Online 2020 ukazuje, že více než 60 % českých dětí tráví na sociálních sítích minimálně hodinu denně, přičemž tento čas s věkem roste. Neustálé porovnávání se s vrstevníky a tlak na sebeprezentaci mohou podle odborníků vést ke sníženému sebevědomí a zvyšovat úzkostné stavy.
Studie z Velké Británie z roku 2024 dokonce potvrzuje přímou souvislost mezi časem stráveným na sociálních sítích a poklesem spokojenosti s vlastním životem u dospívajících. Nadměrná expozice upraveným, idealizovaným verzím životů jiných lidí může vést k pocitům nedostatečnosti a nerealistickým očekáváním.
Rodiče by měli jít příkladem
Odborníci doporučují rodičům, aby nastavili jasná pravidla pro používání technologií a dětem nabízeli alternativní způsoby trávení volného času. Výzkum Harvardovy univerzity potvrzuje, že pravidelná fyzická aktivita a pobyt venku výrazně přispívají k duševní pohodě dětí a mohou pomoci snižovat riziko úzkostí a depresí. Rodiče by také měli věnovat pozornost tomu, jaké aplikace a obsah děti sledují, a pomáhat jim vytvářet zdravé digitální návyky.

Řešení není v zákazu technologií, ale v jejich rozumném využívání. Rodiče by měli dětem ukázat, že skutečné zážitky a mezilidské vztahy mají větší hodnotu než virtuální svět. Nejlepší způsob, jak to udělat? Jít jim sami příkladem – odložit telefon a trávit společný čas jinak než před obrazovkou. Společné rodinné aktivity, výlety do přírody nebo sport mohou pomoci dětem objevit radost z reálného světa a ukázat jim, že život není jen o mobilu nebo počítačových hrách.