Ani Lidl, ani Penny. Tohle je nejlevnější supermarket s potravinami v Česku. Bohužel není pro všechny Čechy
S rostoucími cenami potravin se spousta Čechů poohlíží po té nejvýhodnější možnosti, kde nakupovat. Typicky se vyplatí sledovat cenové nabídky jednotlivých supermarketů a využívat slev, které pravidelně nabízejí. Přestože se tímto způsobem dají základní nákupy obstarat často velmi výhodně, existuje jeden řetězec, který strčí všechny ostatní do kapsy.
Ačkoliv Lidl, Penny, Albert a ostatní supermarkety nabízejí mnohdy výhodné ceny, mají ještě daleko do řetězce, který je z hlediska cen v úplně jiné lize. Podobný nákup jako v ostatních supermarketech tam seženete za výrazně nižší cenu. Nakupovat by tam chtěl každý, ale tento řetězec má nastavena striktní kritéria, která musí jeho zákazníci splňovat. Pokud ne, musí si na nákupy tam nechat zajít chuť.
Zaručeně nejlevnější nákup
Jedná se o dobře známý obchodní řetězec, do kterého však velké množství Čechů nemá přístup, protože nesplňují požadovaná kritéria. Řeč je o velkoobchodu Makro. Ten v České republice působí už od roku 1998, kdy vznikla společnost Makro Cash & Carry, která ho u nás provozuje. V současné době spadá do jejich sítě třináct velkoobchodních středisek. Ta na rozlehlé ploše 10 000 m² nabízejí široký sortiment jak potravinářského, tak nepotravinářského zboží.

Vzhledem k velkoobchodním cenám lze v Makru většinu zboží sehnat za velmi výhodnou cenu, která zpravidla překonává nabídku v ostatních zavedených supermarketech. Jak již bylo zmíněno, jedná se o velkoobchod, což s sebou nese jistá specifika, kterými se Makro odlišuje. Není to obchod nastavený pro běžného spotřebitele. Makro cílí na podnikatele, gastronomické provozovny, maloobchody, firmy či živnostníky. Ti zde mohou pohodlně obstarat nákupy nejrůznějšího sortimentu ve velkém množství pro potřeby svého vlastního podnikání.
V obrovských střediscích připomínajících sklady je zboží obvykle k dispozici ve velkých baleních. Ceny zboží jsou zde uvedeny bez DPH, protože podnikatelé si jej mohou odečíst. Konečná cena v přepočtu na jednotlivé kusy bývá z těchto důvodů velice výhodná, promítá se do ní jak velikost nákupu, tak odpočet daně. Navíc Makro po vzoru svých konkurentů nabízí různé dočasné slevy a slevové letáky s konkrétním zvýhodněným zbožím.
Nakupovat v Makru nemůže každý
Vzhledem k tomu, že Makro specificky cílí na podnikatele, není tak k dispozici pro běžné maloobchodní nákupy široké veřejnosti. Nákupy zde mají být velké, výhodné a efektivní. Abyste se však mohli stát zákazníkem Makra, musíte splňovat jasně dané podmínky, jinak se do obchodu ani nedostanete. Z důvodu bezpečnosti navíc do Makra nemohou ani děti menší než 140 centimetrů, po obchodě se totiž pohybují vysokozdvižné vozíky doplňující zboží v kartonech, přepravkách a paletách, a pohyb po obchodě by tak mohl být pro menší děti potenciálně nebezpečný.

K nákupům v Makru je nutné být podnikatelem a mít platné IČO. Na základě něj se následně můžete registrovat jako zákazník velkoobchodu. Bude vám přidělena makro karta, kterou si vyzvednete na některé z prodejen a pak už můžete nakupovat. Jako fyzická osoba, která nedisponuje dokladem o vlastním podnikání, si o zákaznickou kartu požádat nemůžete. Bez ní se ale vůbec nedostanete dovnitř – vlastní makro kartu musíte ukázat hned u vstupu do prodejny.
Jako majitel firmy, živnostník nebo samostatně výdělečná osoba však můžete využít veškerých výhod, které nakupování v Makru nabízí. Zejména ty nejprodávanější položky se tam vyplatí. Jedná se především o trvanlivé zboží jako mouka, cukr nebo olej. Ale velmi výhodné jsou také nákupy masa či ryb pro gastronomické podniky. Pokud nejste podnikatel, máte s nákupy v Makru smůlu. Ideální není ani pro ty, kteří rádi nakupují často a v menším množství, tací by stejně výhodu velkoobchodu příliš nevyužili. Výhodné ceny totiž v Makru vycházejí především z hromadných nákupů, protože u velkých balení má daný produkt často nižší jednotkovou cenu, než v běžných marketech.