Nahradí nový vrtulník Defiant od společností Sikorsky a Boeing populární Black Hawk?
Fascinující experimentální vrtulník společností Sikorsky a Boeing absolvoval nedávno svůj dosud nejdelší let. Letěl z West Palm Beach na Floridě do Nashvillu v Tennessee, což je vzdálenost přibližně 1300 km, uvádí se na webu Popsci.
Vrtulník během své experimentální cesty letěl průměrnou rychlostí asi 200 km/h. „Choval se opravdu bezchybně,“ řekl Paul Lemmo, prezident společnosti Sikorsky. „Nevyskytly se žádné problémy. Spotřeba paliva byla menší, než jsme očekávali,“ doplnil informaci.
Dotyčný vrtulník se jmenuje Defiant a je to jedinečně vypadající stroj. Nejvýraznějším rozdílem mezi ním a běžným vrtulníkem je skutečnost, že má nahoře dva velké rotory. Jeden rotor se točí jedním směrem a druhý opačným – otáčejí se proti sobě. V zadní části vrtulníku je pak vrtule, která může ovlivňovat rychlost.
Společnosti Sikorsky a Boeing doufají, že si americká armáda tento létající stroj vybere jako svůj příští letoun typu Black-Hawk, protože je kandidátem v programu nazvaném FLARA, což je zkratka pro Future Long-Range Assault Aircraft (budoucí útočné letadlo s dlouhým doletem). Konkurencí Defiantu je společnost Bell, jejíž přihláška do výběrového řízení nese název V-280 Valor. Na rozdíl od Defiantu je V-280 tiltrotor, což znamená, že velké rotory na křídlech letadla se mohou otáčet a umožňují letět jako letadlo nebo přistávat jako vrtulník. Americká armáda se pravděpodobně letos rozhodne, kterou variantu zařadí do svého arzenálu.
Společnosti Sikorsky a Boeing také zdůraznily funkci přežití, kterou má Defiant zabudovanou ve své konstrukci. Tato vlastnost je skryta v zadní vrtuli. Nejedná se totiž o tradiční ocasní rotor, jaký můžete vidět na většině jiných vrtulníků. U běžného vrtulníku slouží ocasní rotor jako systém proti kroutícímu momentu – vyrovnává točivý moment vytvářený hlavním rotorem, takže se letoun netočí v kruzích. U souosého vrtulníku, jako je Defiant, hrají tuto důležitou roli dva velké protiběžné rotory nahoře. „Zadní vrtule slouží jednoduše pro rychlost, ale pokud by se poškodila a byla nefunkční, vrtulník by stále mohl bezpečně letět. To znamená, že pokud by byl zadní vrtulový motor „ustřelen“ nebo jinak znefunkčněn, vrtulník by byl v pořádku,“ řekl Lemmo.
Společnosti Sikorsky a DARPA na počátku roku oznámily, že poprvé vzlétly se speciálně konfigurovaným vrtulníkem Black Hawk bez jediného člověka na palubě. Tvrdí, že autonomie by mohla být součástí výbavy i nového vrtulníku Defiant. „Naše nabídka může být rozšířena o plné autonomní schopnosti,“ řekl Lemmo.
Zdroj: popsci.com