Ruský Elon Musk vyvíjí hypersonická raketová nákladní letadla
Podnikatel Michail Korkorič, kterého jeho PR tým označuje za ruského Elona Muska, tvrdí, že jeho nová společnost Destinus staví transkontinentální nákladní dron na vodíkový pohon s nulovými emisemi, který je schopen dosáhnout hypersonické rychlosti Mach 15, píše server New Atlas.
Tento hyperletoun by podle společnosti Destinus spojil technologický pokrok kosmického letounu s jednoduchou fyzikou kluzáku a vytvořil by tak vozidlo, které by splňovalo požadavky, které by pomocí čistého kapalného vodíkového paliva přepravilo náklad mezi Evropou a Austrálií za pouhých pár hodin.
Hyperletoun, plně autonomní stroj, by startoval z běžných letištních drah a pomalu letěl k pobřeží, než by zrychlil na nadzvukovou rychlost. V rozhovoru pro DroneTalks Korkorič vysvětlil, že by se k tomu používal první stupeň vzduchového turboraketového motoru, což je, řekl bych, známá technologie.
Poté by se zapálil jeho druhý stupeň, raketový motor, který by v mezosférické výšce nad 50 km, kde je odpor vzduchu značně snížen, urychlil na hypersonickou rychlost mezi Mach 13 a Mach 15. V případě, že by se letoun dostal do mezosférické výšky, byl by jeho motor použit k urychlení.
„Logika je jednoduchá,“ řekl Korkorič. „Pokud chcete něco přemístit z jednoho místa na Zemi na jiné místo na Zemi, musíte vynaložit energii v několika směrech. Zaprvé musíte překonat gravitaci, dokud se letadlo drží ve vzduchu. Takže delší doba znamená větší gravitační ztráty. Za druhé proti tření vzduchu a za třetí na vaši kinetickou energii při maximální rychlosti.“
Foto: Destinus
Podle Korkoriče bude klíčovým krokem vývoj raketového motoru, který bude téměř stejně znovupoužitelný jako proudový motor, a také vodíkového chladicího systému, který zabrání roztavení konstrukce letadla pod desítkami megawattů na metr čtvereční tepla, které hypersonická vozidla produkují při průletu vzduchem s nízkou hustotou v mezosférických výškách.
Během pouhých čtyř měsíců od zahájení činnosti již podle společnosti vzlétl první prototyp nazvaný Jungfrau a společnost jej představila ve videu zveřejněném na LinkedIn. Zkušební let, absolvovaný nedaleko Mnichova, trval pět minut a zaměřil se na to, jak bude hypersonický letecký tvar fungovat při nízkých rychlostech v kritických fázích vzletu a přistání. Letoun Jungfrau, velký asi jako osobní automobil, dosáhl rychlosti 150 km/h a výšky 20 m.
Zdroj: newatlas.com