Konec stání front na úřadech. Tahle mobilní aplikace zařídí, že přijdete hned na řadu
Návštěvy úřadů má spousta lidí spojené především s nekonečným čekáním ve frontách. Výměnu dokladu nebo podobný úkon bylo vždy nutné naplánovat s ohledem na možné několika hodinové čekání a často bylo třeba vyhradit si na to celý den. Tomu však již odzvonilo. České úřady jdou s dobou a často již v dnešní době nabízejí možnost zarezervovat si schůzku předem. K tomu většinou poslouží aplikace nebo přímo webová stránka úřadu.
Jedním z největších témat moderních vlád je bez pochyby digitalizace státních služeb. Databáze se postupně z kartoték přesouvají na servery a díky tomu již například není nutné u sebe při jízdě řidičák a malý technický průkaz. Policie si při silniční kontrole může všechno zjistit online. Stejně tak se k trendu přidávají i úřady. Za zmínku stojí například Úřad práce, úřady s rozšířenou působností a eDoklady.

Virtuální občanka
Základem veškerého digitálního úřadování jsou takzvané eDoklady. Díky aplikaci můžete mít občanku vždy u sebe v elektronické podobě. Od 1. července 2024 navíc přibyla možnost používat tuto aplikaci při komunikaci s policií, soudy, ČSSZ, finančními, živnostenskými či katastrální úřady, s úřady práce nebo s obcemi s rozšířenou působností. Od 1. ledna letošního roku k nim navíc ještě přibyly ostatní orgány veřejné moci a soukromé osoby se speciálním povolením.
Zřízení eDokladů není vůbec nic složitého. Úplně k tomu postačí chytrý telefon s připojením na internet a Identita občana. Identita občana, neboli datová schránka, je v podstatě státní e-mailová adresa. Ta slouží pro oficiální komunikaci s úřady a pro elektrické potvrzování právních dokumentů. Založit ji je možné na stránce Portál občana. Postačí k tomu například ověření z banky. Výhodou eDokladů je, že o ně nemůžete přijít a není je možné zfalšovat.
Online rezervace
Jednou z největších výhod modernizace byrokracie je zkrácení čekání ve frontách. Dávno pryč jsou doby, kdy člověk dostal přiděleno trojciferné číslo, zatímco na pořadníku byla dvojka. Místo vyhrazování několika hodin stačí na vyřízení veškerých pochůzek po úřadech s rozšířenou působností dvacet minut. Žádání i vyzvedávání občanek, pasů a řidičských průkazů lze jednoduše zarezervovat z pohodlí domova a bez lístečku si přijít rovnou k přepážce.
Vše se dá vyřídit na webech jednotlivých úřadů. Stačí si vyhledat název konkrétní pobočky městské části a přidat slovo rezervace. Dostanete se tak k online rezervačnímu systému, kde si můžete vybrat nejlepší čas a den. Systém následně přidělí i konkrétní číslo přepážky a je hotovo. Stačí se už jen ve smluvený den a hodinu dostavit na správný úřad. Není třeba si ani brát žádné číslo. Jen suverénně dojít k určených dveřím a zaklepat. Celá operace je hotová za půl hodiny.

Jenda
U obyčejných pochůzek po úřadech to však ani zdaleka nekončí. Na novou vlnu digitalizace se naladilo i Ministerstvo práce a sociálních věcí. Veškeré sociální dávky, jako jsou podpora v nezaměstnanosti, příspěvek na bydlení, rodičovská a mnoho dalších, se dají vyřídit z pohodlí domova online. Stejně tak změny adres a nastěhování a odstěhování osob. Rozsáhlé webové rozhraní a aplikaci pojmenovali vývojáři z ministerstva jednoduše Jenda.
V klientské zóně na webu jenda.mpsv.cz si stačí vybrat konkrétní požadovanou službu z hlavního přehledu. Následně se stačí přihlásit pomocí datové schránky, eDokladů nebo bankovní identity. Pak už stačí jen doložit všechny potřebné dokumenty a máte zažádáno.
Zdroje: Jenda, edoklady.gov