Lidl tento týden snížil cenu značkové kávy na 5 Kč. Lidé berou plné košíky
Ceny základních potravin narostly do nebývalých výšin a došlo i na kávu, která se tak v našich domácnostech drží jako malý každodenní luxus, který si nechceme odepřít. Ostatně stejně jako vejce nebo máslo.
Zvykli jsme si bedlivě sledovat akční nabídky prodejců, potraviny nakupujeme pokud možno ve slevách a o to více číháme na první příznivou cenu kávy v letácích. Nejednoho z nás proto v minulém týdnu šokovala cenovka kilové zrnkové kávy Tchibo v hypermarketu Globus, která si zasloužila věhlas na sociálních sítích.

„Dnes jsem na tuto kávu koukal v německé Edece, za šestnáct eur,“ poukázal jeden z komentujících. Jen o euro dráž, tedy celkově za 17 eur, což je zhruba 417 korun, nabízí stejnou kávu i německý supermarket Rewe. „Já dnes kupuji kilo čerstvé kávy z České pražírny za 463 korun,“ zněla další reakce.
Co jsme komu udělali?
Markantní zdražení kávy na českém trhu podle předních ekonomů údajně způsobuje například nepříznivé počasí v hlavních pěstitelských oblastech jako Brazílie a Vietnam, které ničí úrodu, rostoucí globální poptávka po kávě zejména v Číně a Indii, stejně jako zvyšující se náklady na dopravu, energii a zemědělskou produkci či spekulace na komoditních burzách a potenciální nedostatek pracovních sil v pěstitelských zemích. Tomu všemu bychom rádi uvěřili, kdyby ta stejná káva nebyla k sehnání v jiném českém řetězci za poloviční – a například v Německu za třetinovou – cenu.
Nezbývá nám tak nic jiného, než za levnější kávou dojíždět do sousedních států (stejně tam už jezdíme pro máslo, vejce, pohonné hmoty a prací prostředky), nebo dál sledovat letáky poctivých českých obchodníků.
Za kávou do Lidlu
V pravou chvíli tak přišel Lidl se skvělou akční nabídkou kvalitní espresso zrnkové kávy za cenu, která v přepočtu na jeden šálek vychází na pouhých 5 Kč. Během pár dnů nebylo v některých prodejnách téměř co doplňovat: Lidé přijíždějí s vozíky, nakupují pro celou rodinu i sousedy a sdílejí ulovené zásoby na sociálních sítích. Káva, která ještě před lety bývala vnímána jako naprostý standard a součást tepla rodinného krbu každé domácnosti, se teď stává symbolem chytrého nákupu – a ulovení aspoň pár kousků také malým vítězstvím nad stále dražší realitou.

Lidl od čtvrtka nabízí kilové balení oblíbené značkové espresso zrnkové kávy za 329,90 Kč. Pokud počítáme s průměrnými 65 až 70 šálky z kila (podle síly i typu kávovaru), dostáváme se na částku kolem 4,70 až 5 Kč za šálek opravdové kávy s plnou chutí, kterou by vám v kavárně účtovali běžně od padesáti korun výš. Vychází tak levněji než káva pro běžné kapslové systémy, instantní varianty i výběrové směsi v malých baleních.
Celá situace vyvolala doslova nákupní horečku. Již ve čtvrtek a pátek nebylo v řadě prodejen téměř možné „akční kávu“ sehnat – z regálů mizela povětšinou už v ranních hodinách. Káva se tak bezesporu stala artiklem, kde sleva rozvášní emoce.
Co stojí za tak výhodnou akcí?
Odborníci na retail upozorňují, že zde hraje roli několik faktorů: rekordní úroda v Jižní Americe, silná koruna vůči dolaru i rostoucí tlak diskontních řetězců na výrobce. Lidl navíc rád přitáhne zákazníky výraznou akcí na zboží, které má pro Čechy vysokou „citovou hodnotu“. Ušetřit může každý, kdo je připraven sledovat letáky a vystát frontu.
Z hlediska chuťového zážitku nejde jen o cenu. Akční espresso zrnková káva z Lidlu nabízí podobnou kvalitu, jakou známe z kaváren – plná crema, příjemná sametová hořkost, chybí už jen zákusek. Lidl tímto krokem dokázal spojit výhodnou cenu se skutečně kvalitním zážitkem, za který jinak běžně zaplatíte mnohem víc.
Kávová horečka ukázala Česku, že i v době zdražování lze najít akci, která potěší každého od ranního ptáčete po noční sovu – byť třeba jen na pár dní, než budou regály opět čekat na další legendární slevu. Nenechte se proto odradit nepřízní počasí a vyrazte do Lidlu, akce na oblíbenou kávu trvá už jen do zítřka, 7. září.