Tato tři nevinná slova nikdy nesmíte vyslovit u obvodního lékaře. Jinak se rozloučíte s řidičákem do konce života
Uděláte zkoušky, dostanete řidičák a jezdíte. Omyl! Realita je jiná. Občas může to, jestli budete smět jezdit, ovlivnit i zdánlivá prkotina. Tato tři slova před lékařem snad ani raději nevyslovujte. Mohla by vás stát řidičák.
Ještě nedávno museli řidiči docházet na pravidelné lékařské prohlídky už od 65 let, a to každé dva roky. Nově se však tato věková hranice posounula na 70 let. Nicméně něco jiného je tomu v případě, že trpíte diagnózou, která by mohla ovlivnit kvalitu vašeho řízení.
To se týká epilepsie, cukrovky nebo různých onemocnění srdce. Pokud trpíte těmito problémy, musíte docházet na pravidelné lékařské kontroly. Ještě hůře na tom můžete být v případě, že máte problémy s psychikou. Jestliže totiž berete určité druhy léků, například na deprese nebo úzkosti, může se stát, že s nimi za volant nebudete moci usednout vůbec. Mohou totiž až přehnaně zklidňovat, uspávat a způsobovat nepozornost.
„V noci chrápu“
Co ale u lékaře nikdy neříkat? Například nezmiňujte, jak děsně v noci chrápete. Slova „Já hrozně chrápu“ zní nevinně a je naprosto jasné, že jdete k lékaři s dobrou vírou, že vám pomůže problém vyřešit. A ne, neradíme vám, abyste své problémy se spánkem tajili. Nicméně je dobré připravit se na to, že se může jednat o hlubší problém, který vás může stát i řidičák.
Mohl by totiž značit, že trpíte středně těžkým nebo těžkým syndromem obstrukční spánkové apnoe. Nemoc se projevuje chrápáním a lapáním po dechu. Poté následuje apnoe neboli dechová zástava. Ta může často vyděsit například vašeho partnera, který s vámi rychle zatřese, aby vás probudil.
Pacienta trpícího apnoe může ráno bolet hlava, pociťuje suchost v ústech nebo se i po probuzení cítí vyčerpaně. Nemocný také chodí v noci často na toaletu, někdy i sedmkrát za noc.
Jedním z největších rizik pro vznik nemoci a následné zhoršování příznaků je obezita. Hlavně pak ta viscelární, která se vyskytuje nejvíce u mužů. Zapomenout nesmíme ani na to, jakou roli hraje dědičnost. Může totiž zvýšit riziko apnoe dokonce až čtyřnásobně. A teď si představte, že máte genetický „základ“ a k tomu ještě špatný životní styl. Stavy zhoršuje například také požívání alkoholu nebo omamných látek…
Lékař proto může doporučit vyšetření ve spánkové laboratoři, aby se potvrdilo, zda pacient skutečně trpí apnoe a zda je nutné zahájit léčbu. Obecně však mohou řízení ohrozit i jiné poruchy spánku, které vedou k nadměrné denní spavosti a negativně ovlivňují bdělost.

Proč je apnoe nebezpečná
Na jednu stranu se to zdá bizarní, ale pacienti s neléčenou spánkovou apnoe mají až pětkrát vyšší riziko dopravních nehod. Obstrukční spánková apnoe navíc zvyšuje únavu a ospalost během dne. Automaticky se tím zvyšuje i riziko, že dostanete mikrospánek. Nicméně podobně je tomu i u dalších poruch spánku, například narkolepsie, idiopatické hypersomnie nebo parasomnie. Jedná se o náměsíčné stavy, během kterých by mohl pacient teoreticky i řídit. Ty jsou však velmi vzácné.
Praktik nebo specialista posoudí, jak moc porucha zasahuje do řízení. Pokud můžete na silnici ohrozit sebe nebo své okolí, může vám vystavit lékařský posudek, na základě kterého může být řidičák například pozastaven nebo omezen. Sám lékař řidičský průkaz neodebírá, pouze vystavuje posudek. Záleží ale také na tom, co přesně za řidičák máte. Na profesionální řidiče jsou kladeny přísnější požadavky než na běžné řidiče.
Dobrou zprávou však je, že lze spánkovou apnoe léčit, a to například pomocí CPAP přístroje. Dále napomáhá i správná spánková hygiena, chirurgické zákroky nebo úprava životního stylu. Zaléčení pacienti s řízením pak už většinou problém nemají.

Další problémy bránící řízení
Mezi další onemocnění a poruchy, které mohou komplikovat řízení patří nemoci a vady zraku, sluchu, nemoci svalové a kosterní soustavy, oběhové soustavy, cukrovka, nemoci nervové soustavy, duševní poruchy, závislost na alkoholu, stavy vzniklé z důvodu užívání psychotropních látek či léčiv, nedostatečná činnost ledvin, stavy související s transplantacemi orgánů nebo umělých implantátů a další problémy, které mohou ovlivňovat kvalitu řízení.