Tato města zakazují od 1. října 2025 vjezd autům s dieselovými motory. Hrozí pokuta až 4 000 Kč
Evropa stále pracuje na tom, aby do roku 2050 dosáhla klimatické neutrality. Státy zavádějí opatření, která vedou ke snižování emisí skleníkových plynů. Velký podíl mají na znečištění emise CO2, které vznikají v důsledku využívání silniční dopravy. A tak revoluce v automobilovém průmyslu nadále pokračuje – vyrábí se stále více elektroautomobilů a experti se snaží vyvinout syntetická paliva, která jsou uhlíkově neutrální. V budoucnu se počítá se zákazem prodeje nových aut se spalovacími motory, některá města ale proti nim zbrojí už nyní.
Původní plán byl, že zákaz prodeje nových vozidel se spalovacími motory začne v Evropské unii platit od roku 2035. Kolem dohody nicméně panovalo mnoho sporů, až se země s Evropskou komisí dohodly na kompromisu – i po roce 2035 bude možné registrovat vozy se spalovacími motory, ale pouze v případě, že budou tankovat uhlíkově neutrální e-paliva. Česká republika kompromis ocenila. „Vítám, že se v EU podařilo dosáhnout dohody ohledně závazných podmínek pro syntetická paliva do motorů osobních aut. Znamená to, že se nové spalovací motory budou moci prodávat i po roce 2035,“ řekl premiér prostřednictvím vládního mluvčího Václava Smolky. Míra znečištění je ovšem v některých zahraničních městech už teď tak vysoká, že se obce rozhodly pro plošný zákaz vjezdu aut se spalovacími motory.

Změna přijde na podzim
Už letos na podzim si řidiči budou muset dát pozor na severu Itálie. Několik měst jim totiž od 1. října 2025 zakáže vjezd. Konkrétně se jedná o následující regiony: Lombardie, Emilia-Romagna, Benátsko a Piemont. Zákaz se bude vztahovat na všechna naftová vozidla s emisními normami od Euro 1 do Euro 5 – to znamená, že ve vybraných městech budou povolena pouze auta s naftovými motory Euro 6 a vyšší.
V určitých regionech bude zákaz časově omezený, některá města však plánují udělit dieselovým motorům trvalou přítrž. Jak to tedy konkrétně bude probíhat? V oblasti Lombardie, kde se nachází například Milán, Monza, Brescia a Bergamo bude omezení platit od 7:30 do 19:30 hodin. Noční vjezdy budou povoleny. Oblast nesoucí název Emilia-Romagna však zavede 24hodinový zákaz vjezdu ve všech městech, které mají více než 30 000 obyvatel. Trvalý zákaz bude platit i Veroně, Padově, Vicenze a Benátkách. Celý region jménem Piemont bude uplatňovat sezónní omezení – zákaz vjezdu bude platit od 1. října do 15. dubna ve všední dny od 8:30 do 18:30 hodin. Vztahovat se opět bude na obce oplývající více než 30 000 obyvateli.
Turistický nápor
Podle vedení měst je situace v severních oblastech Itálie kritická a na mnoha místech dochází k překračování limitů škodlivých látek v ovzduší. Ročně se do nich také vydává obrovské množství turistů, jelikož se jedná o dovolenkový ráj. V létě tam lidé milují koupání v moři, v zimě se tam jezdí na lyžovačky do Alp. Severská města se také pyšní bohatou historií, celoročně tak lákají nadšence, kteří rádi objevují zajímavá architektonická místa a rozdílnou kulturu. Právě turistický nápor se ale negativně propisuje do kvality vzduchu.

Tisícové pokuty
Severské italské regiony přitom toto nařízení chtěly zavést už v říjnu 2023, zásah tamní centrální vlády ovšem platnost vyhlášky o 2 roky posunul. Teď už se ho ale vybrané oblasti konečně dočkají. Jestliže patříte mezi majitele dieselu s normou Euro 5 nebo starší, zbystřete. S tímto typem vozu už si do Itálie výlet neuděláte. Rozhodně ne bez toho, aniž byste riskovali tučné pokuty. Za první porušení pravidel suma dělá 168 eur, tedy zhruba 4 200 Kč. Při opakovaných prohřešcích se ale částky zvyšují, a dokonce vám hrozí i zákaz řízení! Ten vám místní policie může udělit na 15 až 30 dní. Zatím se přesně neví, jak se budou individuální vozidla kontrolovat. Ani Itálie v tomto směru doposud nemá úplně jasno. Každopádně je možné, že pokud nebudete normu splňovat, do vybraných oblastí vás od října už vůbec nepustí.
Odnesou to oblíbené rodinné vozy
V případech motorů Euro 5 jde nicméně o relativně nová auta. Tyto typy bylo možné registrovat do srpna 2015, což v praxi znamená, že se omezení týká desetiletých a starších vozů. Konkrétně můžeme jmenovat třeba první ročníky modelu Škoda Octavia třetí generace nebo sedmou řadu VW Golf. Omezení se týká i celé řady Volkswagenů Touran nebo Seatů Alhambra. To jsou u nás relativně populární varianty rodinných vozů, které se stále řadí mezi vcelku novější kousky. Ojeté varianty totiž stále koupíte klidně i za více než 200 000 Kč. Teď už si s nimi ale výlet do určitých italských oblastí jen tak neuděláte.