Zásadní změna v českých supermarketech od roku 2026. Dotkne se všech zákazníků a líbit se nebude nikomu
I přes rostoucí popularitu sociálních sítí, online platforem a nákupních aplikací si tištěné letáky stále patří mezi nejoblíbenější formy reklamy.. Spousta z nás zná tento klasický scénář. Přijdete domů z práce a cestou se zastavíte u své poštovní schránky. Kromě dopisů, pohledů nebo zásilek tam pravděpodobně najdete reklamní letáky nejrůznějších prodejních řetězců. Ministerstvo chce ale zavést nový poplatek, který existenci tištěných letáků může ohrozit.
Papírové letáky přitom stále velmi frčí. Prakticky každý obchod je sice zákazníkům poskytuje i v online formě na svých webových stránkách, Češi ale stále preferují tištěnou klasiku. Akční letáky, které chodí do schránek, pravidelně čte 75 % lidí. „Výsledky průzkumu ukazují, že popularita tištěného letáku v České republice v době prudké inflace a všeobecného zdražování roste. Spousta lidí si podle letáků vybírá prodejny, kam zajde nakoupit nebo sestavuje nákupní seznamy. Pro každého druhého Čecha jsou navíc nejpřehlednějším zdrojem informací o akčních nabídkách prodejců,“ říká obchodní ředitel společnosti Česká distribuční Jaroslav Staněk. Nyní však hrozí, že bude výroba klasických letáků výrazně omezena kvůli jejich zpoplatnění.

Negativní vliv na prostředí
Momentálně se stále více důrazu klade na ekologii, životní prostředí a udržitelnost. Podle Ministerstva životního prostředí totiž letáky naši planetu zatěžují. A tak chce obchodníkům stanovit nové povinnosti, jak letáky doručovat. Podle statistik letáky okamžitě po přečtení končí v koši, navíc tvoří až 30 % objemu kontejnerů na papír. Náklady na jejich likvidaci pak platí přímo samotné obce. Podle nich je recyklace letáků nákladná, a to především kvůli jejich vysokému množství, a právě značné popularitě. Podle ministra životního prostředí Petra Hladíka nicméně nejde o jejich zákaz, nýbrž o nápravu celého systému. „Nejedná se o zákaz letáků. Snahou ministerstva je narovnat současný nevyvážený systém, kdy za odvoz a recyklaci reklamních letáků platí obce a nikoliv ti, kteří je dostávají na trh,“ říká. Recyklační poplatek by tak měly hradit firmy, které letáky vydávají a posílají zákazníkům. Jim se tento krok ale samozřejmě nelíbí.
Cílem je minimalizace odpadu
Zdanění letáků recyklačním poplatkem by mělo obchodní řetězce motivovat k tomu, aby letáky doručovali pouze lidem, kteří o ně opravdu stojí. Skončilo by tedy jejich masové ukládání do většiny schránek. Nový poplatek by se měl projevit na ekologičtějších metodách marketingu. Měl by také přispět k minimalizaci tištěného odpadu. Konkrétní výše poplatku zatím nebyla stanovena, mluví se ale o částce 10 haléřů za leták. Poprvé by se poplatky měly začít platit v roce 2026, o celé věci se ale stále vedou spory.
Novela má mnoho odpůrců
Obchody totiž argumentují tím, že MŽP překračuje své kompetence. Regulaci reklamy má na starost Ministerstvo průmyslu a obchodu. „Stát nemůže firmám nařizovat, jak a komu mají doručovat své reklamní materiály. Z pohledu obchodníků je tento přístup zcela nepřípustný, a proto vyzýváme obě ministerstva ke společnému jednání,“ říká Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR). Odpůrce novely dále argumentují tím, že jestliže se tisk letáků omezí, dojde i k omezenému šíření informací. Snadno se tedy stane, že lidé, kteří o letáky stojí nejvíce, o ně přijdou. Ba co hůř – peníze, které řetězce vloží do poplatků za letáky, se negativně podepíšou na cenách zboží.

Hrozí další zdražování
Je tedy dost možné, že se poplatek propíše do cen už tak stále zdražujících produktů. Výrazně podražit by mohly především malé obchody a firmy, jejichž rozpočty by nový poplatek zatížil. Těm by pak nezbylo nic jiného, než zvednout ceny svých výrobků a služeb. Dalším řešením by samozřejmě mohl být i úplný přechod na elektronickou formu. To se ale nelíbí především seniorům. „Nechali jsme si zpracovat nezávislý průzkum, z něhož vyplynulo, že 77 % seniorů preferuje tištěný leták. U lidí starších 75 let je to dokonce 78 %,“ říká předsedkyně Rady seniorů Lenka Desatová. Právě pro seniory jsou letáky velmi významné. Jejich roznos je také pracovní příležitostí – mnoho lidí ho využívá jako brigádu. Jestliže bude tisk letáků omezen či úplně zrušen, pracovních míst by výrazně ubylo.
Propouštět by musely i tiskárny. Jestli se letáků bude tisknout méně, tiskárny budou muset zvednout jejich cenu. Klesl by i celkový počet objednávek, což by se negativně podepsalo na ziscích. „Kvůli zvýšeným vstupním nákladům budeme muset hledat úspory zřejmě i jinde, což s výjimkou těch personálních dnes prakticky již nejde,“ říká provozní ředitel tiskáren Vltava Labe Media Vladimír Hrubý. O práci by mohli přijít i stovky lidí.
Stále se jedná
Ministerstvo nicméně konzumenty ujišťuje, že o letáky úplně nepřijdou. Zatím však není úplně jasné, jaké konkrétní kroky si v případě zavedení poplatku firmy zvolí. Dá se očekávat, že se ještě více zaměří na digitální marketing. Tištěné letáky by se pak pravděpodobně roznášely pouze v oblastech s největším zákaznickým potenciálem.