Odborníci varují: Vyhněte se pondělním nákupům v supermarketech. Přicházíte o spoustu peněz
Spousta z nás si oblíbila nakupovat v pondělí. Je to logické. Lednice je po víkendu často vybílená a zásob ve spíži ubylo. Na naše nákupní chování reagují i prodejny, které na začátku týdne zahajují slevové kampaně. V závěru na tom ale můžeme ještě prodělat, varují odborníci.
S novým pracovním týdnem startuje i řada akčních nabídek. Mnoho zákazníků čeká už od rána nedočkavě u obchodu, aby na ně zlevněné zboží zbylo. Co když vám ale prozradíme, že právě pondělek je rizikovým dnem, a namísto toho, abyste ušetřili, můžete o spoustu peněz přijít?
Pondělní nákupy v sobě nesou totiž jedno riziko, nad kterým běžní spotřebitelé neuvažují. Poznat ho mohou až v momentě, kdy už bude pozdě.

Nepříjemné překvapení na účtence
Možná se i vám už někdy stalo, že jste u pokladny platili více, než hlásala cenovka u regálu. Podle zjištění České obchodní inspekce (ČOI) je nesoulad mezi deklarovanými a účtovanými cenami jedním z nejčastějších problémů v maloobchodě. Situace je obzvláště komplikovaná právě na začátku týdne, kdy některé řetězce spouštějí nové akční nabídky. Zákazníci se spoléhají na ceny uvedené v reklamních letácích nebo v regálech, ale realita při placení může být značně odlišná.
Když si po návratu domů na účtence všimnete, že jste máslo v akci ve skutečnosti koupili za plnou cenu, jako první vás zřejmě napadne, že se jednalo o záměr a prodejce vás okradl. S největší pravděpodobností však došlo k pouhému omylu.
Omyl, který vás připraví o peníze
Výjimečně může dojít k situaci, kdy sice začala nová slevová kampaň, ale systémy pokladen nejsou včas aktualizovány na snížené ceny. Chyba v softwaru, chyba zaměstnance, který musel nacenit stovky produktů, a některý z nich mu unikl – to všechno může být důvodem, že vám u kasy bude počítána plná cena.
Pokud si toho nevšimnete, můžete na „výhodném“ nákupu nakonec ještě prodělat.
Jak se nenechat okrást
Experti doporučují několik preventivních opatření. Především si vždy zkontrolujte účtenku ještě před opuštěním prodejny. Pokud zjistíte, že došlo k chybě, máte právo na vrácení rozdílu. Zároveň je vhodné vyfotografovat cenovky produktů jako důkaz. V případě, že vám obchod odmítne vrátit peníze, obraťte se na ČOI.
Také tehdy, když se vám bude zdát, že je všechno v pořádku, si účtenku vezměte domů a v klidu si ji projděte. Naúčtované ceny srovnejte s cenami v letáku.
Chcete-li mít větší jistotu, že nedojde ze strany obchodu k žádnému pochybení, odložte nákup na úterý, kdy by již všechny systémy měly být aktualizované, případně by se už mělo přijít na špatně naceněný výrobek.

Když je chyba na straně kupujícího
Ještě než půjdete produkt reklamovat nebo zalarmujete obchodní inspekci, znovu si projděte veškeré propagační materiály. Existuje totiž možnost, že došlo k omylu na vaší straně.
Nejčastější omyly, kterých se zákazníci dopouštějí:
- Sleva platí v jiný den. V rámci jednoho akčního týdne většinou existuje několik časových úseků, ve kterých různé nabídky platí. Některé jsou omezené a trvají jen pár dní, jiné začínají třeba až v polovině týdne.
- Sleva platí pouze po načtení karty či aplikace. S mobilními aplikacemi přišel i nový trik prodejců. Aby vás přiměli vytvořit si zákaznické konto, lákají vás na řadu slev, které platí pouze s aplikací nebo věrnostní kartou. Mnoho lidí tuto podstatnou informaci v letáku ale přehlédne, kartu či aplikaci nepoužije a u kasy se diví, že jim je načtena vyšší částka.
- Sleva platí u většího množství. Populární jsou také množstevní slevy. Nejenom starším lidem mnohdy nedochází, že je třeba zakoupit určité množství, jinak výhodněji nenakoupí.