Takto masivně podvádějí Penny, Lidl i Kaufland, zákazníci netuší. Pokuta přes 2 miliony Kč
Nepřehledné slevové akce jsou něco, co české zákazníky dlouhodobě trápí. Zboží je často inzerováno jako zlevněné, ve skutečnosti ale stojí více než před slevou. Kromě toho je často dražší než v zahraničí, přestože Češi mají nižší mzdy než například Němci. Tento problém je natolik rozsáhlý, že se jím již zabývají také politici.
O této problematice nedávno mluvil například ministr zemědělství Marek Výborný, který byl do své funkce nominován za stranu KDU-ČSL. Podle jeho názoru jde skutečně o něco, co by Česko nemělo přehlížet.
Nejasné nebo dokonce podvodné slevové akce porušují podle politika zákon o ochraně spotřebitele. V loňském roce kvůli tomu padaly pokuty, na kterých české řetězce v součtu zaplatily pokuty ve výši 18,6 milionů korun. Na jeden řetězec obvykle připadla pokuta v řádu statisíců, teoreticky je ale možné uložit jako trest i částku vyšší, která může v některých případech přesáhnout dokonce 2 miliony korun.

Pokuta je podle politiků účinný nástroj v boji proti falešným slevám
Výborný se navíc domnívá, že by pokuty mohly být ještě vyšší. „Je potřeba zvýšit kontrolu, tlak a i pokuty. Český spotřebitel by měl být v situaci jako kdekoliv jinde,“ uvedl politik.
Zabývat by se tím podle jeho názoru měla především Česká obchodní inspekce, která spadá pod Ministerstvo průmyslu a obchodu. Ministr Lukáš Vlček s jeho připomínkami souhlasí a již avizoval, že jeho resort počítá s tím, že přijme potřebná opatření.
„Osobně jsem rozhodně pro využívání horních hranic pokut, zvlášť u opakujících se provinění. Proto se na toto téma v nejbližší době plánuji sejít s ředitelem inspekce i spotřebitelskými organizacemi a budeme řešit, co s tím,“ potvrdil Vlček.
Pokuty v loňském roce šly do milionových částek
V roce 2024 padlo poměrně velké množství pokut. Největší počet z nich se přitom týkal právě slevových akcí, které ve skutečnosti dané produkty zdražili. Obchodníci se ale dopouštěli také dalších chyb, jako například toho, že pokladní markovali zboží chybně – často za vyšší cenu.
Tyto pokuty se udělují čtvrtletně. Například ve třetím kvartálu loňského roku byl jejich počet obzvlášť velký. Týkal se přitom těch největších řetězců, které na českém trhu působí. Podrobněji se tomuto tématu věnoval portál Kverulant.org, který má rovněž k dispozici pravomocné rozsudky. Jeho redaktoři tak došli k mnoha zajímavým zjištěním.
Za tři měsíce předposledního loňského čtvrtletí kontroloři odhalili pochybení hned ve třiatřiceti případech. Pravomocně za to padly pokuty, které v součtu činily přes dva miliony korun. Největším hříšníkem byla společnost Billa, která si vysloužila sedm pokut za téměř milion korun.

Také další řetězce se dopustily řady přešlapů
Řetězec Lidl zase účtoval vyšší ceny, než byly původně uvedeny na cenovkách. Také částky, které byly uvedeny jako ceny před slevou, neodpovídaly realitě. Proto musela tato síť supermarketů uhradit pět pokut v celkové hodnotě 867 tisíc korun.
Pochybení se dopustil také Kaufland. „Kaufland u olivového oleje Costa d’Oro uvedl na cenovce aktuální cenu 149,90 Kč, přeškrtnutou cenu 269,90 Kč a vyjádření slevy 44 procent. Avšak nejnižší cena za posledních 30 dní před poskytnutím slevy byla 140 Kč, nikoli 269,90 Kč. Ve skutečnosti tak Kaufland prodával tento olej dráž než původně. O žádnou slevu tak nešlo,“ uvádí Kverulant.org.
Pokuty se týkaly také řetězce Penny. Ten musel uhradit tři a přišly ho na 240 tisíc korun.