Zlevněné maso v Lidlu spustilo hysterii. Ženy se praly o balíky a volaly rodině
Scény, které se odehrávají v některých prodejnách Lidlu, připomínají spíše nákupní apokalypsu než běžný den v supermarketu. Důvodem jsou výrazné slevy na vybrané druhy masa, které Lidl nabízí v rámci krátkodobé akce.
Podle svědků a zaměstnanců se na palety se zbožím vrhaly skupiny zákazníků, často žen, které nejenže nečekaly na doplnění regálů, ale vytrhávaly si balení z rukou, telefonovaly rodinám a informovaly je o akci, aby přijely co nejrychleji.
Fronty jako na banány v 80. letech
Ve vybraných pobočkách se už před otevřením tvořily dlouhé fronty, podobně jako v minulosti při slevách na elektroniku v Lidlu. Například outletová prodejna ve Štěrboholech nebo obchod v Letňanech zažily obrovský nápor. Zákazníci podle výpovědí ze sociálních sítí i reportáží médií vyčkávali klidně i více než hodinu před otevřením, jen aby se dostali k levnému zboží z outletu. Teď se podobné věci dějí i v běžných prodejnách Lidlu, kdy v rámci akce „S Lidlem šetříme jídlem“ lze sehnat za zvýhodněných podmínek například tašky s ovocem a zeleninou či pečivo. Výrobky, kterým se blíží doba spotřeby, se označují barevnými slevovými nálepkami. Ve slevě až sedmdesát procent se dají pořídit například různé chlazené výrobky či maso.

„Ve chvíli, kdy personál vyložil palety s balíčky vepřového, lidé se doslova rozběhli. Některé ženy si nabraly plné vozíky a zároveň telefonovaly známým, aby přijeli také. Prý toho vezmou víc a rozdělí se,“ popisuje situaci jeden z komentujících.
Podle informací je maso k dostání za zlomkové ceny. Například kilogram vepřové krkovice vychází na méně než 70 Kč, což je o polovinu méně než běžná cena. Lidl v letáku upozorňuje, že se jedná o limitovanou nabídku do vyprodání zásob, což ještě více vystupňovalo nákupní horečku.
Zaměstnanci v šoku
Někteří zaměstnanci Lidlu anonymně popsali, že atmosféra v obchodě bývá napjatá a chvílemi až nebezpečná. „V jednu chvíli jsme museli na pár minut přerušit doplňování zboží, protože lidé se nám snažili brát palety rovnou z rukou. Nešlo to zvládat,“ uvedla prodavačka. Jiní popsali hádky mezi zákazníky nebo dokonce fyzické strkání.
Jedna z pracovnic řekla, že se lidé chovali tak, jako by šlo o poslední potraviny v zemi. „Co si tady lidi provádějí, jsem nikdy nezažila. Nadávali si, hádali se, a to kvůli jednomu balíčku masa.“
Slevy lákají, ale i rozdělují
Podle sociologů a odborníků na maloobchod podobné situace odrážejí rostoucí tlak na rodinné rozpočty. Inflace, vysoké ceny potravin a nejistota ohledně budoucnosti nutí mnoho lidí více sledovat slevy a akce. Psychologové upozorňují, že v kombinaci s omezeným množstvím a krátkým časovým rámcem se u části populace spouští stresové chování podobné panice.
„Zákazníci vnímají slevu jako jedinečnou příležitost, která se nemusí opakovat. Zároveň mají pocit, že musejí jednat rychle, protože jinak odejdou s prázdnou,“ vysvětluje odborník na spotřebitelské chování z VŠE. Právě tento pocit nutnosti „být první“ nebo „urvat, co jde“ často vyústí v přetlačovanou, slovní útoky a jiné konflikty.
Zboží mizí během několika hodin
I když akce na zlevněné maso ještě trvá, ve většině prodejen bylo zboží rozebráno během několika hodin od zahájení. Na sociálních sítích přibývají komentáře lidí, kteří přišli pozdě a odcházeli s prázdnou. Někteří kritizují Lidl za to, že nedodal dostatečné množství, jiní se zlobí na chování ostatních zákazníků.
Zkušenosti z této akce ukazují, jak silný dopad může mít i relativně malá sleva na základní potraviny v době ekonomické nejistoty. Zároveň se znovu otevírá debata o tom, zda jsou podobné akce skutečně ku prospěchu, nebo spíše prohlubují společenské napětí.
O čem to vypovídá?
Nákupní hysterie vyvolaná slevou na maso není v českém prostředí ojedinělá. Podobné scény byly zaznamenány už dříve při slevách na máslo nebo cukr. Z pohledu obchodních řetězců jde o nástroj, jak přilákat zákazníky a zvýšit obrat. Z pohledu společnosti však může jít o zrcadlo frustrace, nejistoty a ztráty důvěry v to, že si běžné potraviny bude moci dovolit každý.
Zatímco jedni kritizují agresivní nákupní chování, jiní poukazují na to, že jde o důsledek systému, ve kterém základní potraviny přestávají být samozřejmostí. A přestože sleva na maso zůstala v platnosti i v následujících dnech, klíčový moment nastal během prvních hodin, kdy se ukázalo, jak silně taková nabídka dokáže proměnit chování lidí.