Za tento přestupek od 1. července dostanete místo 2 000 Kč až 10 000 Kč pokuty a čtyři body. Čeští řidiči jsou nadšení. Konečně krok správným směrem
Už od začátku července si řidiči musí dávat pozor na jeden nebezpečný přestupek, jehož přísnější potrestání zohledňuje nový bodový systém. Bohužel nejde o ojedinělý jev, a proto je logické, že trest za něj bude mnohem přísnější. Nemalá část řidičů tuto změnu vítá. O co se tedy jedná?
Odbočení může být rizikové. A to nejen pro osobní vozidla, ale také motorkáře a cyklisty. Také proto je tento přestupek od července trestán více než předtím.
O jaký jde přestupek a co za něj hrozí
Novela silničního zákona stanovuje jako závažnější přestupek nebezpečné odbočování. Má to své důvody, protože odbočování, couvání, otáčení i přejezd mezi jízdními pruhy patří mezi jedny z nejčastějších, a také nejtragičtějších přestupků na českých silnicích.
Například dle statistik Policie ČR bylo za rok 2024 nesprávným otáčením a couváním způsobeno 9 663 nehod. U nedání přednosti při odbočování vlevo vzniklo 10 smrtelných nehod.
Nebezpečné odbočování se stává přestupkem, který do července 2025 nebyl nijak bodově sankcionován. Nyní je tomu ale jinak a za způsobení nehody špatným odbočením hrozí zápis 4 bodů. Mimo to se zdvojnásobí pokuta. U blokové pokuty na místě jde o částku 2 500 až 3 000 Kč, ve správním řízení 4 000 až 10 000 Kč.
Zajímavostí zůstává, že přísnější změnu zákona pozitivně kvituje čtvrtina českých řidičů. To dokládá, že nemalému procentu občanů bezpečí na silnicích není lhostejné.

Co může způsobit špatné odbočení
Nebezpečí u špatného odbočení hrozí obzvláště cyklistům a motorkářům. Jde o situaci, když řidič při odbočení ohrozí jiného řidiče za sebou, a to například tím, že se dostatečně nepodívá do zrcátek nebo nepoužije světelnou signalizaci, lidově řečeno blinkr. A to je také častým nešvarem řidičů v Česku. Každý řidič totiž musí signalizovat změnu ve směru jízdy. Časté je také podcenění vzdálenosti mezi jednotlivými vozidly a nedání přednosti při odbočování vlevo.

Takové nehody mohou být fatální. Hrozí nejen újma na majetku, ale také na zdraví, a v nejhorších případech trvalé následky a smrt. Důležité tedy je, aby řidič měl dostatečný přehled o okolním provozu a nezatáčel, necouval nebo se neotáčel na nepřehledném úseku a ještě o tom nikomu nedal včas vědět. Tím se myslí, že by řidiči měli signalizovat odbočení dostatečně dopředu, a nikoliv až v průběhu samotného odbočení.
Jak se správně chovat na silnici
Řídit jakékoliv vozidlo v provozu často pokládáme za samozřejmost, podobně jako plavání nebo chůzi. Je dobré si ale uvědomit, že máte v rukou doslova nebezpečný stroj, který může způsobit více škody než užitku.
Co by řidič měl při každé jízdě autem dodržovat:
- Bezpečnou vzdálenost od ostatních vozidel.
- Mít přehled o situaci v okolí vozu.
- Dát dostatečně dopředu vědět změnu směru jízdy nebo zastavení.
- Neriskovat na nepřehledném úseku.
- Dodržovat rychlostní limity.
- Upravit jízdu podle stavu vozovky a povětrnostních podmínek.
- Předpovídat, co se může v daném úseku stát ( například srážka se zvěří, nedání přednosti v jízdě jiných vozidel, nedobrždění na kluzké vozovce).
- Při zastavení na krajnici použít reflexní vestu a dostatečné označení vozidla výstražným trojúhelníkem.