Toto je 10 aut, která v prvních pěti letech ztrácejí nejvíce ze své hodnoty. Vlastně vás to nepřekvapí
Koupě nového auta je pro většinu z nás okamžikem radosti a splněných snů, ale i jedním z ekonomicky nejméně výhodných rozhodnutí. Atraktivní vůně novoty a pocit luxusu mizí totiž často mnohem rychleji, než si dokážeme připustit. Pohled na nový technický průkaz bývá téměř stejně silným zážitkem jako první přečtení statistik, které za několik let ukazují, o kolik vaše nové auto ztratilo na hodnotě. Nemusí to být zrovna šok, ale zklamání rozhodně – a zdaleka se nejedná o zanedbatelné částky.
Mezi běžné omyly při pořizování nového vozu totiž nepatří jen špatná volba barvy nebo výbavy, ale také nepochopení fenoménu propadu hodnoty. Každý vůz ztratí za první roky znatelné procento své ceny, ale rozdíly mezi jednotlivými značkami i konkrétními modely mohou představovat desítky tisíc korun. První velká „rána“ přichází už v momentě, kdy s autem vyjedete ze salonu. Pak se pokles hodnoty zpomaluje, ale stále platí – některé vozy stárnou doslova zrychleně.
Nejčerstvější analýza od iSeeCars pro americký trh zveřejnila žebříček aut, která po pěti letech ztrácejí nejvíce ze své hodnoty – a výsledky opravdu nejsou nijak lichotivé pro příznivce elektromobility či luxusních vozů. Nový trend je jasný: elektromobily, především ty prémiové, patří mezi nejrychleji „mizící“ investice. Průměrný pokles hodnoty za pět let přesahuje u elektromobilů téměř 59 %. Pro představu – auto za 50 000 eur má po půl desetiletí hodnotu sotva lehce přes 20 000 eur.
Nejrychleji stárnou vlajkové lodě
Na chvostu žebříčku se usadil Jaguar I-PACE. Za pět let jeho cena klesla v průměru o šokujících 72,2 %, což činí kolem 52 000 dolarů ztracené hodnoty. Následuje BMW řady 7 se ztrátou 67,1 %, a na virtuální bedně zůstává Tesla Model S s poklesem 65,2 %. Dalších dvaadvacet „propadáků“ je povětšinou ze stejných skupin – luxusních limuzín, prémiových SUV, čistě elektrických vozů a několika hybridních modelů. Nejrychleji mizí v peněžence hodnota u automobilů, které ještě před pár lety byly považovány za vlajkové lodě vývoje. Může za to stárnutí technologií, rychlý vývoj baterií, právní nejistoty kolem ekologie, ale i velmi omezená poptávka po ojetých elektrických vozech. To vše jsou faktory, které ženou cenu dolů mnohem rychleji než u „tradičních“ spalovacích modelů.

Tesla Model 3 je příjemnou výjimkou mezi elektromobily – její ztráta za pět let činí 55,9 %, což je stále výrazně nad průměrem trhu (ten letos činil 45,6 %), ale jde o nejúspěšnější elektrický model z hlediska tržní hodnoty v čase. Vývoj brzdí především masová výroba, vyšší zájem na sekundárním trhu a méně fatální propad baterií než například u Tesly Model S nebo konkurenčních luxusních elektromobilů. Jinými slovy, Model 3 je mezi elektrickými vozy aktuálně nejméně „rizikovou“ investicí, stále však čekejte několikanásobně výraznější ztrátu, než kdybyste zvolili běžné benzinové MPV.
Trocha statistiky
Pokud se ještě na chvíli zastavíme u statistiky: Jen o rok dříve činil průměrný propad hodnoty za pět let 38,8 %. Takto výrazná změna za jediný rok je zčásti důsledkem turbulentních let covidové pandemie, následné stabilizace trhu, ochlazení poptávky po zánovních vozech a ztráty důvěry v inovativní technologie modelů, které byly ambiciózně stavěny jako „auta budoucnosti“. Dnes naopak zákazníci po pětiletce chtějí především jistotu snadného prodeje a předvídatelné náklady.
Podívejme se tedy na smutnou elitní desítku – tedy vozy, u nichž si můžete být téměř jisti, že pokud je koupíte nové, vaše konto zažije pořádné zchudnutí:
- Jaguar I-PACE – ztráta 72,2 % hodnoty
- BMW řady 7 – 67,1 %
- Tesla Model S – 65,2 %
- Maserati Ghibli – ~64 %
- Land Rover Discovery – ~63 %
- Audi A7 – ~62 %
- BMW řady 5 – ~61 %
- Mercedes-Benz S-Class – ~61 %
- Nissan Leaf – ~60 %
- Infiniti QX80 – ~60 %
Co mají všechna tato auta společné? Luxusní zpracování, inovativní technologie, vysokou pořizovací cenu… a bohužel i nejistou sekundární poptávku. U elektromobilů je to navíc právě rychlý morální (i technický) vývoj baterií a infrastruktury. U velkých luxusních sedanů (BMW, Maserati, Mercedes, Infiniti) hraje roli vysoká cena servisu, náročná údržba a obecně menší poptávka po prémiových vozech z druhé ruky.

Možná vás to nepřekvapí – vlastnit nové „prémiové“ auto je radost a status, ale bohužel i bolestivá lekce finanční gramotnosti. A čím dražší technologie, tím rychlejší propad. Protože i luxus má prostě někdy až příliš vysokou cenu.