Tohle zatím nikdo neví: Zákeřný trik supermarketů, jak z vás vytáhnout více peněz pomocí nákupního košíku
Obchodní řetězce se snaží prodat co nejvíce zboží, a tak nejspíš nikoho nepřekvapí, pokud se na něj prodejci snaží všemožnými reklamními triky zacílit. Některých způsobů, jak nás přimět utratit v obchodě více peněz, si ale ani nejsme vědomi.
Supermarkety jsou velmi pečlivě promyšlené místo, které vás má motivovat k co největší útratě. Na tom nejspíš nikoho už nic nepřekvapí. Divili byste se ale, jak moc propracované některé strategie jsou.
Byli jste například někdy rozzlobení, protože jste své oblíbené zboží nenašli na obvyklém místě, ale ve zcela jiném regálu na opačném konci prodejny? Není za tím nepořádnost prodavaček, ale čistý kalkul.

Rozmístění zboží v obchodě není náhodné
Pokud by totiž veškeré zboží bylo uloženo na stále stejných místech, po čase by všichni zákazníci procházeli prodejnou po paměti a zcela by minuli jiné sektory obchodu. Jakmile se ale rozmístění změní, budete bloudit skrze celou prodejnu a marně hledat to, pro co jste přišli. Cestou budete míjet jiné regály a pravděpodobnost, že do nákupního košíku přihodíte něco, co jste původně kupovat nezamýšleli, je mnohem vyšší.
Roli hraje také přesné umístění zboží v regálu. Produkty, které chce řetězec prodat nejvíce, tak najdete v poličkách ve výši očí. Oproti tomu méně exkluzivní a obvykle také levnější zboží zpravidla najdete v nejspodnější poličce, kde ho snadno přehlédnete.
Někdy se také zdá, že určité produkty jsou zdánlivě nelogicky rozmístěny na zcela náhodných místech, i když by se zdálo smysluplnější, kdyby se nacházely všechny pohromadě v uličkách, kde se nachází podobné druhy potravin. I to má ale svůj důvod. Pokud například opakovaně při nákupu budete potkávat na první pohled zcela nesmyslných místech sladkosti, je daleko pravděpodobnější, že si nějakou koupíte, než kdyby se nacházely v konkrétním oddělení prodejny. Do té byste totiž dost možná ani nevstoupili, pokud byste právě neměli chuť na čokoládu.
Slevové akce nás lákají do pasti
Mezi oblíbené triky patří také nejrůznější akce a slevy. Zvýhodněné zboží obvykle najdete hned u vstupu do prodejny, popřípadě těsně před pokladnami. Zkrátka na takových místech, která nemůžete minout, pokud chcete zdárně projít od vstupu až ke kase.
Kasa je také samostatnou kapitolou. Ve frontě většinou chvíli čekáme a abychom tam jen tak zbůhdarma nestáli, najdeme v okolních regálech produkty, u kterých budeme mít pocit, že je určitě potřebujeme, jako například žvýkačky, drobné pochutiny nebo zboží ze sekce drogerie.

Nákupní košík jako klíč k vyšším tržbám
Nedávno se ovšem ukázalo, že vydělat více mohou řetězce také díky nákupním košíkům. Univerzita z Innsbrucku totiž zjistila, že na chování zákazníků má obrovský vliv to, jak přesně jsou na nákupních košících umístěná madla.
Ve většině případů je madlo vodorovné. Zjistilo se ale, že pokud řetězec košíky vymění za takové, které mají místo toho dva svislé a oddělené úchyty, tedy pro každou ruku jeden, zákazníci po jejich použití utratí až o 25 procent více.
Jak uvedl marketingový expert Mathias Streiche, důvod, proč tomu tak je, spočívá v aktivaci rozdílných svalových skupin při používání košíku. V případě vodorovných držadel používáme primárně tricepsy. „Psychologický výzkum ukázal, že aktivace tricepsů je typickou vyhýbavou pozicí, a proto je pravděpodobnější, že je spojena s odmítnutím nebo vyhýbáním se,“ uvádí studie.
Při dvou paralelních rukojetích ovšem používáme bicepsy, což vyvolává přesně opačný efekt. Zákazníci, kteří používali vozíky s vodorovnou rukojetí, podle studie utratili v průměru 24 eur. Pokud ale dostali nové vozíky s paralelními držadly, jejich útrata vzrostla na průměrných 32 eur.