Strojvedoucí pod slibem anonymity přiznal svůj plat. Tolik dostává po 15 letech praxe
Profese strojvedoucího patří mezi ty, které v České republice dlouhodobě čelí nedostatku kvalifikovaných pracovníků. Není se čemu divit – tato náročná pozice vyžaduje mimořádnou zodpovědnost, psychickou odolnost a nepřetržitou koncentraci. Na druhou stranu ale nabízí nadprůměrné finanční ohodnocení, které může být pro mnohé velmi zajímavé.
Strojvedoucí se v současnosti řadí mezi lépe placené profese v dopravním sektoru. Jejich platy se pohybují výrazně nad celostátním průměrem, což je kompenzace za náročnost této profese a nepravidelnou pracovní dobu. Nejde však o práci pro každého – kromě samotného řízení vlaku musí strojvedoucí zvládnout i technické znalosti, orientovat se v železničních předpisech a být připraven na práci ve dne i v noci.
Strojvedoucích je dlouhodobě nedostatek
V České republice drží oprávnění k řízení vlaků, tedy licenci strojvedoucího, přibližně 9 300 lidí. To se může zdát na první pohled hodně, ale opak je pravdou. Počet aktivních strojvedoucích dlouhodobě klesá. Ještě v roce 2021 jich bylo o více než tisícovku více.
Hlavním důvodem úbytku strojvedoucích jsou odchody do důchodu. Zkušení strojvedoucí odcházejí a mladí je nedokážou dostatečně rychle nahradit. I když Drážní úřad každoročně vydá stovky nových licencí, nestačí to pokrýt odliv zkušených kolegů. Mírný nárůst nově licencovaných strojvedoucích tak situaci nezachraňuje. Zajímavým trendem je rostoucí počet žen v tomto tradičně mužském povolání, jejich počet se v posledních letech více než zdvojnásobil, ale i tak tvoří jen malou část celkového počtu.

Problém s nedostatkem strojvedoucích se projevuje napříč celým odvětvím. Dopravci jako České dráhy či RegioJet aktivně hledají nové zaměstnance a lákají je na různé benefity. Nabízejí náborové příspěvky, nadstandardní dovolenou, příspěvky na stravování a další výhody. I přes tyto lákavé nabídky se však nedaří nové strojvedoucí najít.
Vzdělání zde tolik nehraje roli, důležité je především zdraví
Cesta k profesi strojvedoucího sice není úplně jednoduchá, ale pro milovníky vlaků a cestování může být splněným snem. Co tedy potřebujete, abyste se mohli stát jedním z nich a řídit mohutné lokomotivy po českých kolejích?
Základem je splnění zdravotních kritérií dle Vyhlášky č. 260/2023 Sb. Práce strojvedoucího je psychicky i fyzicky náročná, proto je důležité perfektní zdraví, zejména zrak, sluch a psychická odolnost. Před nástupem do zaměstnání vás čeká velká lékařská prohlídka.
Co se týče vzdělání, minimální požadavek je výuční list ze strojního, elektrotechnického, stavebního nebo dopravního oboru. Maturita je sice výhodou, ale ne nutností. Můžete ji mít z jakéhokoliv oboru.
Dopravci lákají na tučný náborový příspěvek
Pokud nemáte licenci strojvedoucího, například České dráhy vám ji zajistí v rámci kurzu. Tento kurz je poměrně náročný a zahrnuje teoretickou i praktickou část. Naučíte se obsluhovat různé typy lokomotiv, traťové předpisy, signály a mnoho dalšího. Za úspěšné dokončení kurzu ve zkrácené lhůtě můžete získat odměnu až 30 000 Kč.
Náborový příspěvek je lákavým benefitem, který České dráhy nabízejí. Aktuálně je to aktuálně 200 000 Kč pro uchazeče bez licence a 300 000 Kč pro ty, kteří ji již vlastní.

Práce strojvedoucího je vícesměnná, proto je nutná časová flexibilita. Budete pracovat v ranních, odpoledních, nočních i víkendových směnách. Důležitá je také odolnost vůči stresu, schopnost rychlého rozhodování a vysoká míra zodpovědnosti.
Plat za tuto pozici je nadprůměrný, dle odborníka je však i tak podhodnocený
A co se týče platů, po zapracování se průměrná měsíční hrubá mzda pohybuje okolo 51 000 Kč. K tomu se přidávají různé benefity, jako jsou 5 týdnů dovolené, příspěvky na stravování, dovolenou, penzijní připojištění, výuku jazyků a levnější cestování pro vás i vaši rodinu. Strojvedoucí s 15letou praxí si v současnosti vydělá kolem 60 000 Kč hrubého měsíčně + přesčasy.
Strojvedoucí však nejsou se svými nadprůměrnými platy příliš spokojeni. Stejný názor sdílí i prezident Federace strojvedoucích České republiky Jaroslav Vondrovic.„Profese je finančně podhodnocená. Strojvedoucí neřídí jen lokomotivu, ale musí splnit celou řadu dílčích administrativních či manuálních prací, jako například suplování práce vozmistra, posunovače nebo přípraváře vlaku, tedy to, co dříve vykonával jiný personál,“ prozradil.