Policie varuje: Další vlna útoků za seniory. Podvodníci se začali vydávat za úředníky a dopravní policisty
Podvodníci znovu útočí na seniory, tentokrát jako falešní úředníci. Operátoři ale naštěstí vymysleli společný systém, který má podobným útokům zabránit.
Když nám v dnešní době zazvoní telefon, většina z nás chvilku váhá, jestli ho vůbec zvednout. Děje se to hlavně kvůli podvodům. Například když se na displeji objeví číslo úřadu, většinou hovor přijmeme. Jenže místo známého hlasu se na druhém konci linky může ozvat někdo, kdo ví přesně, co říct, aby nás znejistil.
Jakmile nám volající oznámí, že je z finančního úřadu, určitě se hned zamyslíme nad tím, co se děje a jestli jsme náhodou neudělali něco špatně. Právě na tenhle reflex podvodníci spoléhají. A než si uvědomíme, že něco nesedí, už diktujeme své rodné číslo nebo potvrzujeme adresu.
Dřív chodili zloději osobně a bylo jasné, že nám někdo krade z tašky nebo se snaží vloupat do bytu. Dnes se ale krade chytřeji, tišeji a bez doteku. Moderní doba přinesla nové možnosti a s nimi i nové hrozby. Podvody se přesunuly na displeje telefonů, do e-mailových schránek a falešných SMS. Útočníci využívají technologie k tomu, aby působili důvěryhodně a často se jim to daří. Před podobnou hrozbou proto varuje policie především seniory.
Policie varuje seniory před podvodníky
Pro starší osoby může být těžké se ve všech těch podvodech, které se na ně hrnou ze všech stran, vyznat. Většinou se jim to snaží blízcí či policie ulehčit a místo složitého vysvětlování je hlavně varují před tím, co dělat či nedělat. Právě teď policie varuje před spoofingem.
Spoofing je podvodná technika, při které útočník pozmění své telefonní číslo tak, aby se příjemci hovoru zobrazilo jako důvěryhodné. Jde například o číslo banky, policie nebo úřadu. Volající tak předstírá jinou identitu a spoléhá na to, že když lidé uvidí známé nebo oficiální číslo, nebudou podezíraví. Oběť tím pádem netuší, že mluví s někým, kdo ji chce okrást.
Kromě hovorů roste i počet útoků přes e-maily a SMS. Falešné zprávy vybízejí k zaplacení pokuty, stažení „oficiální“ aplikace nebo potvrzení identity. Stačí jen pár kliknutí nebo vyplnění údajů a útočník má přístup k osobním údajům nebo bankovnímu účtu. Senioři, kteří nejsou technicky zdatní, často nevědí, že telefonní číslo může být podvržené. A e-maily s logem úřadu je zmatou snadno. Naštěstí dali mobilní operátoři hlavy dohromady a vymysleli způsob, jak občany před podobnou hrozbou ochránit.

Mobilní operátoři vymysleli řešení
České mobilní sítě nasadily nové řešení proti spoofingu. Tři hlavní operátoři (O2, T-Mobile i Vodafone), spustili systém, který má falešné hovory blokovat ještě předtím, než se spojí. Manažer korporátní bezpečnosti společnosti T-Mobile Jakub Ludvík dodal, že tento systém umí zjistit, zda volající číslo není falešné. Pokud je hovor podvodný, zablokuje ho. Nová spolupráce s O2 a nově i Vodafonem zajistí podle Ludvíka maximální možnou ochranu mobilních čísel na celém území.
„Podvodníci se schovávají za telefonní čísla daleko v cizině a není snadné takové falešné mobilní hovory zastavit, aniž byste blokovali ty lidi, kteří jsou opravdu na cestách a telefonují třeba ze zahraniční dovolené. Jsem proto moc rád, že se nám nyní podařilo najít společné účinné řešení a můžeme zákazníky chránit,“ říká Jan Šánek, ředitel korporátní bezpečnosti společnosti Vodafone Czech Republic.
Ředitel bezpečnosti v O2 Radek Šichtanc vnímá spojení tří mobilních operátorů jako velký krok vedoucí k maximální ochraně uživatelů. „Propracovaný bezpečnostní systém nyní zajišťuje ochranu napříč všemi hlavními mobilními sítěmi Česka, takže dokážeme opravdu efektivně blokovat podvodné hovory,“ dodal.

Jak se bránit před podvodníky
I přes bezpečnostní systém se ale může stát, že vám zavolá podvodník. Útočníci totiž zkoušejí alternativní metody a je proto potřeba vědět, jak se bránit. Asociace provozovatelů mobilních sítí (APMS) připomenula zásady, které by měli dodržovat všichni uživatelé.
„Hesla, ověřovací kódy nebo PINy nikdy neposílejte žádnému jinému uživateli nebo firmě. Důvěryhodná organizace nikdy nežádá o zaslání vašich autorizačních kódů e-mailem, telefonicky nebo jiným způsobem. Pokud se vám hovor zdá podezřelý, zavěste a zavolejte zpět na oficiální číslo z webu instituce,“ zdůraznila APMS.
Důležité je i to, varovat před zloději ostatní členy rodiny a také starší osoby. Senioři jsou hlavní cílovou skupinou, a to hlavně proto, že někteří z nich neumí pracovat s chytrým zařízením a většinou ani neznají nové technologie, které podvodníci využívají.