Některý z těchto předmětů měl doma každý Čechoslovák bez výjimky. Tenkrát stály od 10 do 200 Kč. Dnes mají cenu až od 3 500 do 50 000 Kč
Barevné, těžké a se vzory, které často připomínají bruselskou estetiku nebo socialistický brutalismus. Lisované sklo z některého ze závodů sdružených pod podnik Sklo Union dříve zdobilo téměř každou československou domácnost. Dnes už nejde o běžný užitkový předmět, ale o vyhledávaný sběratelský artikl. Za designové vázy, mísy, popelníky či cukřenky z 60. a 70. let se dnes platí tisíce. Jejich hodnota navíc nadále roste a zájem projevují i zahraniční sběratelé.
Lisované sklo se v Československu začalo vyrábět ve velkém už na konci 50. let. Podnik Sklo Union sdružoval několik skláren. Například sklárny Libochovice, Rosice či známou Rudolfovu huť. Výrobky vznikaly metodou lisování roztaveného skla do kovových forem, což umožnilo masovou a tudíž levnou produkci. Vznikaly tak nejen esteticky zajímavé, ale i odolné a cenově dostupné předměty. Vázy, mísy, popelníky i skleničky se staly samozřejmou výbavou československých domácností. Koupit je bylo možné v každém obchodě domácích potřeb, často i za pouhých pár desítek korun.

Od popelníku po designovou ikonu
To, co dříve působilo jako běžná výbava obýváku nebo vitríny, je dnes bráno jako designový poklad. Často jde o předměty, které se používaly zcela nenápadně. Mísy na ovoce, těžké popelníky nebo sklenice na limonádu dnešní sběratelé vystavují v nasvícených vitrínách.
Jejich estetika ale nebyla náhodná. Stály za nimi významné osobnosti českého sklářského designu jako například Rudolf Jurnikl, František Vízner, Ladislav Oliva nebo Vladislav Urban. Díky své charakteristické struktuře a tvarům se lisované sklo stalo nedílnou součástí takzvaného bruselského stylu, který ovládl československý design v 60. letech.
Technika lisování jako revoluce ve skle
Lisované sklo se vyrábí tak, že se roztavená sklovina vlije do kovové formy, kde se za pomoci pístu vytvaruje. Tento způsob je oproti tradiční ruční výrobě rychlejší a levnější, ale nepostrádá kvalitu ani estetiku. Právě kombinace industriální technologie s uměleckým cítěním designérů dává těmto výrobkům jejich jedinečný výraz. Výrazné geometrické vzory, matné i lesklé povrchy a robustní tvary jsou typické pro české lisované sklo z doby Sklo Unionu. Některé vzory se vyráběly v milionech kusů, jiné jen ve zkušebních sériích, což dnes zásadně ovlivňuje jejich sběratelskou hodnotu.
Designéři, kteří změnili vnímání skla
Za nejslavnějšími kusy lisovaného skla stojí designéři, jejichž jména dnes rezonují nejen mezi sběrateli, ale i v odborných publikacích. Rudolf Jurnikl navrhl mimo jiné kultovní vázu “krystal“ nebo hranaté mísy s plastickým dekorem. František Vízner, známý především jako autor elegantních minimalistických váz, později uspěl i na mezinárodní scéně.
Tito autoři dokázali využít průmyslové lisovací technologie k vytvoření umělecky hodnotných předmětů. Mnohé jejich návrhy byly vystaveny i v zahraničí a získaly prestižní ocenění. Dnes se opět vrací na výsluní díky zájmu o retro a vintage.
Ze sklepa rovnou do galerie
Zatímco dříve končilo lisované sklo po babičce ve sklepě, v bazaru nebo kontejneru na sklo, dnes je cenným sběratelským artiklem. Sběratelé i obchodníci se zaměřují na konkrétní vzory a designéry. Ceny se běžně pohybují od nižších tisíců korun za běžnější kusy až klidně po 50 000 Kč a více za vzácné vázy nebo kompletní sady.
Výstavy lisovaného skla se objevují v galeriích a muzejních sbírkách. I online aukce ukazují, že zájem o české sklo z doby socialismu stoupá. Čím méně dochovaných kusů, tím vyšší cena. Sbírání lisovaného skla navíc v Česku značně zpopularizoval i jeden z nejznámějších českých designérů a současně kreativní ředitel sklářské společnosti Lasvit Maxim Velčovský, který se chlubí jednou z největších soukromých sbírek lisovaného skla na světě.

Retro návrat s přidanou hodnotou
Znovuobjevení lisovaného skla zapadá do širšího trendu zájmu o československý design druhé poloviny 20. století. Oproti keramice nebo nábytku má sklo výhodu v dlouhé životnosti, pokud přežilo pád, přežije i módní cykly. Díky originálním tvarům a sytým barvám se nadčasové lisované sklo skvěle hodí i do moderních interiérů, kde vytváří kontrast k minimalismu.
Není divu, že mladší generace objevují tyto předměty nejen jako retro dekoraci, ale i jako investici. Některé kusy se navíc dostávají zpět do výroby v rámci reedic. České lisované sklo tak zažívá svou druhou zlatou éru.