Nehorázná novinka v německém Lidlu rozzuřila zákazníky. „Češi, jste další na řadě!“ varují Němci
Také si balíte mrkev, brambory a jablka v obchodě do plastového sáčku? A jak by se vám líbilo, kdybyste za ten pytlík museli platit? V sousedním Německu už se to děje a Němci z toho rozhodně nadšení nejsou. Nejde totiž o daň z luxusu, ale o obyčejný pytlík. Třeba na brambory.
Lidl Češi prostě milují. A není se čemu divit, najdou v něm levné a kvalitní zboží, stejně jako speciální slevy a akce každý týden. Co víc si přát. Tento německý diskontní řetězec slaví úspěch u zákazníků napříč celou Evropou. Jenže přišel s novinkou, která zvedla některé Němce ze židlí.

Nikdo jim nic neřekl
Lidl zpoplatnil použití plastových sáčků na balení ovoce a zeleniny. A přestože novinka byla zavedena už v březnu, mnoho zákazníků ji ani nezaznamenalo. Všimli si toho až všímaví zákazníci při čtení účtenek. Samozřejmě senioři, kteří se nad vyšší cenou ovoce a zeleniny začali pozastavovat na sociálních sítích, například na Facebooku.
Neproběhla totiž žádná výraznější informační kampaň. Lidl začal jednoduše sáčky účtovat. Nejde přitom o klasické nákupní tašky, za které už jsme si platit zvykli, ale o ty malé průhledné sáčky na vážené ovoce a zeleninu, které byly dosud samozřejmostí.
Ano, víme, že Německo dlouhodobě podporuje udržitelnost, například zavedením vratných obalů, podporou recyklace nebo omezením jednorázových plastů. A také víme, že někteří Evropané se Němcům smějí kvůli tomu, s jak až úchylnou přesností třídí odpad do jednotlivých kontejnerů. „Je to neskutečné, fakt jako kdyby bylo něco vyhodit do klasické popelnice snad zločin,“ říká jedna z našich čtenářek, která žije v Berlíně.
Proč Lidl zpoplatnil plastové sáčky?
Ale tohle přišlo moc i Němcům. A ne, nejde o to, že by se Němcům nechtělo za plastový sáček v obchodě platit. Spíše naopak! Sáčky jsou zpoplatněny pouhým jedním centem za kus. A v tom je právě ten háček. Odborníci, stejně jako samotní zákazníci, to nepovažují za dostatečně vysokou částku, aby je to odradilo si sáček koupit. Považují to za vyloženě symbolickou cenu a pochybují, že se díky tomu sníží spotřeba plastů.
Katharina Istel z organizace NABU (spolku na ochranu přírody) v tom tak vidí spíše marketingový tah a navrhuje odměny pro zákazníky, kteří si přinesou vlastní znovupoužitelné sáčky. Zpoplatněné sáčky zavedl už i německý Kaufland a obchod Aldi. V dalších známých řetězcích jako je REWE nebo Edeka, jsou sáčky stále k dostání zdarma. Němci tak budou muset spolknout hrdost národa podporujícího udržitelnost pokaždé, když zaplatí cent za sáček nebo sednout k šicím strojům a ušít si znovupoužitelné sáčky na ovoce a zeleninu.
Kritici tohoto opatření jej nepovažují za efektivní. Nejde o to, že by Němci nechtěli snížit produkci plastů, na tom se společnost shodne, ale tento tah jim přijde jako symbolický a nedostatečný, možná až směšný. Rozhořeným zákazníkům vadí fakt, že v regálech obchodů leží navíc obrovské množství předbaleného zboží.
Například plastové vaničky s hroznovým vínem, jahodami nebo borůvkami. V igelitu zatavené okurky, jablka na plastovém tácku nebo saláty zabalené do několika vrstev fólie. Zákazníci nechápou, proč by měli nést odpovědnost, když řetězce si dál jedou po svém. Místo jasného kroku směrem k ekologii, to spíš vypadá na pokus řetězců šetřit na úkor zákazníků.

Bude se platit za sáčky i v Česku?
Abychom ale byli fér, Lidl na oplátku v květnu trvale zlevnil zhruba 500 produktů. Němečtí zákazníci tak ušetří nejen při nákupu v Lidlu, ale i dalších řetězcích, které se na zlevnění v Lidlu rozhodly reagovat. Zda se podobného kroku dočkáme i u nás, ale zatím zůstává otázkou, nicméně mnozí Němci tvrdí, že se placení za sáčky stane brzy standardem v celé Evropě, tedy i v sousedním Česku. Na zlevnění výrobků v sousedním Německu však náš Lidl zatím nezareagoval.
Doufejme, že nezareaguje ani na zpoplatnění sáčků podobně nešťastně, jako to udělali v německém Lidlu. A pokud ano, tak se o nás Čechy nebojím. Vynalézavostí jsme proslulí. Vždyť jsme si doma hromadně šili roušky, zvládneme i pytlíky. Možná brzy uvidíme Čechy se síťovkami, pytlíky ze záclon nebo mrkve čouhající z kabelek.