Kvůli tomuto policie šikanuje důchodce. 2 500 Kč pokuty na místě a problémy s pojišťovnou
Řada řidičů, zejména z řad seniorů, má ve svém řidičském průkazu uvedeno omezení na brýle nebo kontaktní čočky. Nejde o formalitu, ale o závaznou podmínku pro řízení vozidla, která je právně vymahatelná. Přesto si mnoho lidí tuto povinnost neuvědomuje, případně ji podceňuje, a tím riskuje nejen pokutu a ztrátu bodů, ale také závažné komplikace při pojistném plnění v případě dopravní nehody.
Jak ukazuje praxe, policie většinou neprojeví shovívavost, zvláště ne u starších řidičů, u kterých bývá nošení brýlí běžnou součástí života.
Brýle v dokladech znamenají povinnost
V českém řidičském průkazu se nacházejí tzv. harmonizované kódy, které označují různé podmínky a omezení pro řízení vozidla. Například kód 01.01 znamená, že řidič musí při řízení používat brýle, kód 01.02 značí kontaktní čočky a kód 01.06 povoluje použití obojího. Tyto kódy zapisuje do dokladu praktický lékař nebo oční specialista na základě vyšetření zrakové ostrosti.
Kódy jsou uvedeny v kolonce 12 na zadní straně průkazu a mají zásadní právní význam. Nejde jen o doporučení, ale o povinnost, kterou je nutné dodržovat. Pokud má tedy řidič v průkazu uveden kód 01.01 a řídí bez brýlí, dopouští se přestupku. Policie má pravomoc na místě udělit pokutu až do výše 2 500 Kč, případně uložit blokovou pokutu. V případě závažnějšího nebo opakovaného porušení může být věc postoupena správnímu orgánu, a to již s hrozbou vyšších sankcí nebo dokonce odebrání řidičského oprávnění.
Pojistná past
Mnoho lidí si neuvědomuje, že nošení brýlí nebo čoček není jen otázkou bezpečnosti, ale také pojistných podmínek. Pokud dojde k dopravní nehodě a viník neměl při řízení předepsanou korekci zraku, pojišťovna má právo krátit nebo zcela zamítnout pojistné plnění. Týká se to nejen havarijního pojištění, ale i povinného ručení. V takovém případě může být řidič vyhodnocen jako částečný viník i u nehody, kde by jinak plná odpovědnost nespadala na něj.

Existují případy, kdy pojišťovna nejprve uhradí škodu poškozenému, ale poté využije tzv. regresní právo a začne částku vymáhat po samotném viníkovi. V případě vážnější nehody může jít o desítky až stovky tisíc korun. Takové rozhodnutí může mít vážné finanční dopady, které by jinak plně pokryla pojistka.
Navíc nelze spoléhat na to, že pojišťovna nebude situaci řešit. Často jsou nehody důkladně šetřeny, zejména pokud jde o větší škody nebo účast více vozidel. Policie i pojišťovny kontrolují veškeré detaily, včetně toho, zda měl viník na sobě předepsanou korekční pomůcku.
Šikana nebo dohled?
V praxi bývá kontrola korekčních pomůcek ze strany policie cílená především na starší řidiče, protože právě u nich bývá předpoklad zhoršeného zraku nejčastější. Mnozí senioři ale přitom řídí krátké vzdálenosti, třeba jen několik stovek metrů do obchodu, a brýle si nevezmou s tím, že „přece vidí dobře“.
„Víme o případech, kdy senior vystoupil z auta před domem a dostal pokutu, protože neměl brýle. Přitom je měl v kapse, jen si je nestihl nasadit,“ říká oční lékař z Brna. Problém je, že v očích zákona není žádná tolerance ani pro takové případy. Policista vychází pouze ze zápisu v průkazu.
Jak se vyhnout problémům?
Základem prevence je pravidelná kontrola zraku a zajištění správného zápisu v řidičském průkazu. Pokud se zrak zlepší a brýle už nejsou potřeba, je nutné absolvovat lékařskou prohlídku a požádat o odstranění kódu z průkazu. Pokud k tomu nedojde, platí původní omezení a absence brýlí se bude stále považovat za přestupek.

Řidiči by si měli také dávat pozor, jaký druh korekce používají. Například při přechodu z brýlí na kontaktní čočky nebo na multifokální brýle by měli mít jistotu, že kód v průkazu odpovídá aktuálnímu stavu. Jinak riskují nesrovnalost, která může být vyhodnocena proti nim.
Doporučuje se i praktická zásada vždy mít náhradní brýle v autě. Zákon to přímo nevyžaduje, ale v případě ztráty nebo rozbití běžných brýlí může tento detail rozhodnout o tom, zda vůbec budete moci legálně pokračovat v jízdě.
Ačkoliv se může zdát, že jde o drobný administrativní detail, následky mohou být závažné. Od pokuty přes neproplacení pojistné události až po dlouhodobé právní a finanční důsledky. Právě starší řidiči by proto měli být obzvlášť obezřetní a pravidelně si ověřovat, že je jejich zdravotní stav i dokumentace v souladu s předpisy.