Jejich tempo je vražedné, jejich revírem je Lidl. Tohle je nejhorší věc, co dělají důchodci v supermarketu
Kdo by nestál o čerstvé pečivo k snídani? Oproti pracujícím nebo studentům mají v tomhle senioři jednoznačnou výhodu. Mohou si totiž skočit do obchodu pro křupavé rohlíky k ranní kávě bez časového presu a nestíhání. A když už se do obchodu vydají, rovnou tam nakoupí i něco na oběd nebo pro vnoučata. S takovými nákupy ovšem narážejí na nepochopení ostatních.
Senioři tvoří podstatnou část populace, bylo by tedy naivní doufat, že se s nimi nikde nepotkáme. Dopravní spoje obsazené seniory v době, kdy se děti tak tak vejdou do přeplněného autobusu nebo fronty na pokladnách, když si potřebujete před začátkem pracovní doby koupit jenom něco k pití, dokáží otrávit nejednoho o generaci mladšího člověka. Těm ale vadí i to, co se jich na první pohled vůbec nemusí týkat: Že čeští důchodci rádi a často nakupují v akcích.
Slevové akce mění nákupní chování zákazníků
„Rajčata jsou ve slevě.“ „Ty já nemám ráda.“ „Ale jsou zlevněné o polovinu.“ „Tak to já si jich pár vezmu.“ Tahle dnes už kultovní hláška z filmu Vratné lahve v sobě skrývá všechno, čím senioři budí nepochopení u ostatních. Nákupy věcí, které člověk nechce, jen proto, že jsou za skvělou cenu, jsou se seniory neodmyslitelně spojené. A to často za cenu, že je ani nestihnou spotřebovat před datem expirace.
Generace dnešních třicátníků nad košíky seniorů plné akčního zboží nechápavě kroutí hlavou. Nedokáží si totiž v době, kdy máme všeho dostatek, představit, jaké to bylo prožít život v nedostatku a šetření.

Senioři šetří čas i peníze
Takové nastavení si pak senioři nesou po celý život. Nelze se proto divit, že důchodci tráví u akčních letáků stejně času jako u křížovek. Nákupy pečlivě plánují, v jednom obchodě koupí zeleninu, ve druhém maso a cestou domů se staví ve třetím, kde dokoupí jogurty. A než aby běhali sem a tam, svůj nákupní obchod obejdou cestou od lékaře. Jenže nejsou jediní a už odpoledne v první den platnosti slevového letáku zejí regály prázdnotou.
Akční zboží se často vyprodá ještě téhož dne
Když pak pracující po práci spěchají na běžný nákup, nestačí se divit. „Přišla jsem jen pro vejce, ale nejsou. Všechno vykoupili ti, kdo mají přes dopoledne čas obrážet obchody,“ stěžuje si například zákaznice v Lidlu jiné zákaznici. Ta jí přitakává: „Ráno jsem potřebovala kafe do práce a stála jsem kvůli jedný piksle deset minut ve frontě.“

Důchodci v obchodech, věčné téma k diskuzím
Senioři a jejich nákupní chování zkrátka budí ve společnosti emoce. Také v diskuzích na internetu se to množí otázkami, proč musí senioři vyrazit na nákup právě v sedm ráno, sotva se dveře supermarketů otevřou. A i když senioři odloží návštěvu obchodu na dopoledne, kdy je vytíženost pokladen nejnižší, kvůli jejich zálibě v akčním zboží zejí regály prázdnotou už odpoledne. Na dotazy směřujícím k prodavačkám, zda zboží doplní, odpovídají podrážděně: „Není. Všechno se vyprodalo.“
Kdo je vlastně v právu?
Z pohledu seniorů, ale i všech ostatních, kdo přemýšlejí ekonomicky a zboží nakupují hlavně ve slevách, jde o promyšlený a úsporný přístup. Pro mladší ročníky nebo pro ty, kteří se na ceny tolik neohlížejí, to ale často znamená jen nepříjemný střet zájmů. Zvlášť když si chtějí po práci koupit bílý jogurt nebo smetanu a v regálu už nic nenajdou – poslední výhodné kousky si někdo odnesl krátce předtím. Obchodníci jsou spokojení, zboží zmizelo z regálů už dopoledne. Senioři mají radost, že dobře nakoupili. A pracující? Ti odcházejí zklamaní a naštvaní – zase na ně nic nezbylo.