Ze světového vítěze auta roku 2019 se stala smutná hromada šrotu. Luxusní vozy teď plní vrakoviště
Málokdy se stane, že některé z moderních aut po počátečním nadšeném přijetí dopadne tak špatně, že je nutné ukončit výrobu a prodané vozy dokonce několikrát stáhnout z provozu. Ani to však není nemožné. Své o tom ví jeden z vozů britské automobilky Jaguar, který si dokonce v roce 2019 odnesl ocenění pro světové auto roku. Jeho sláva ale dlouho netrvala.
Jaguar je tradiční automobilka, která vyrábí zejména luxusní a sportovní automobily. Její auta platí za prémiovou kvalitu, o to větší překvapení vyvolal osud elektromobilu I-Pace. Kolem auta, které vzbudilo po svém uvedení na trh velký zájem, se záhy začaly hromadit problémy a kontroverze.
Jaguar I-Pace byl průkopníkem prémiových elektromobilů
Když oznámil Jaguar v roce 2016 koncept modelu nového elektromobilu I-Pace, znamenalo to pro tradiční britskou automobilku z Coventry velký krok do budoucnosti. Jednalo se o jedno z prvních plně elektrických SUV, které mělo konkurovat Tesle Model X. To, že se poměrně konzervativní britský výrobce rozhodl jít cestou plné elektromobility, mnohé zaskočilo. K Jaguaru I-Pace byla proto upřena velká pozornost veřejnosti.

Zpočátku panovalo kolem nového vozu značné nadšení. Jaguar byl oproti konkurenci napřed. Dodnes se jedná o jediný čistě elektrický vůz od Jaguaru. Rozměrný crossover I-Pace pohánějí dva výkonné elektromotory, každý pro jednu nápravu. Avizovaný dojezd auta se pohybuje přibližně kolem 470 kilometrů. I-Pace se vyráběl ve třech výbavových variantách – S, SE a HSE.
Jaguar I-Pace v době vydání ocenili i znalci. Na autosalonu v Ženevě získal ocenění Evropské auto roku a v New Yorku i ocenění Světové auto roku. Porotci v soutěžích obvykle vycházejí z praktických kritérií, poměrů ceny i kvality. V případě britského elektromobilu byla z velké míry oceněna také jeho inovativnost na poli elektromobilů. Auto, které bylo podle hodnotitelů atraktivní i praktické, však v průběhu času svému potenciálu nedostálo.
Závady, požáry a stažení z provozu
Auto, které se zpočátku tvářilo jako budoucnost luxusních elektromobilů, záhy začaly provázet kontroverze, poruchy a nebezpečné nehody. Většina problémů elektrického Jaguara spočívala ve špatné kvalitě baterie. Aby výrobce zajistil dlouhý dojezd auta, byly použity vysokonapěťové baterie, které ale mají tendenci k přehřívání. To vedlo v některých případech až ke vzniku požáru.
Automobilka byla proto nucena prodané automobily stáhnout z trhu, aby mohlo dojít k důkladnému servisu a řešení problému s baterií. K tomuto opatření musel Jaguar u vozu I-Pace sáhnout od roku 2019 už minimálně pětkrát. Riziko možného požáru totiž žádná ze servisních akcí nedokázala spolehlivě vyřešit. Případy samovznícení Jaguaru I-Pace se objevovaly i nadále.

Chyba v technickém řešení napájení vozu byla zřejmě fatální, automobilka se ještě pokusila u stažených vozů omezit nabíjení baterie na 80 %, toto opatření ale vedlo ke snížení dojezdu auta, a ani tak nebyla bezpečnost provozu elektromobilu plně zaručena.
I-Pace končí na vrakovištích a výroba končí
Jaguar I-Pace si kvůli bezpečnostním kontroverzím oprávněně vybudoval pověst nespolehlivého auta. To vedlo zákonitě k poklesu zájmu zákazníků a nižším prodejům. Auto, které mělo být budoucností prémiové elektromobility, tak svůj potenciál ani zdaleka nenaplnilo.
Technické problémy modelu I-Pace se týkaly především vozů prodaných v prvních letech výroby v USA. Výrobce zde od majitelů odkoupil téměř 2800 vozů, které pro bezpečnostní riziko spojené s možným vzplanutím baterií nakonec skončily na amerických vrakovištích. I-Pace byl tedy pro britskou automobilku krokem vedle, ze kterého se může v budoucnu poučit. Problémový elektromobil už ale v této budoucnosti figurovat nebude, výroba Světového auta roku 2019 by měla skončit v průběhu letošního roku.