Tohle byla největší kuriozita 60. let. Kouřila, skoro nejela a lidé se jí smáli. Kdo si ji ale nechal, má teď na nový Mercedes
V roce 1960 se v ukrajinském městě Záporoží rozjela výroba auta, které mělo motorizovat sovětský lid. Tak vznikl ZAZ‑965, známý také jako Záporožec. Mělo to být „sovětské auto pro každého“ a skutečně – byl levný, dostupný a jednoduchý. Ale jak se říká, když něco umí všechno, většinou to neumí nic pořádně.
Design si vypůjčil od Fiatu 600, ale nečekejte italský šarm. Místo něj přišel roztomilý vzhled hrocha, zadní motor, „samovražedné dveře“ a plastová maska, která se často kroutila jako rohlík na slunci. Ale co, byl to začátek. První kroky bývají vždycky nejisté, i když jsou na čtyřech kolech.

Technická data, která si musíte přečíst nahlas a zasmát se
Pod kapotou, tedy vlastně v kufru (protože motor byl vzadu), se ukrýval vzduchem chlazený V4 motor o objemu 887 cm³. Výkon? 23 až 27 koní podle verze. Spotřeba? Někde mezi 8 a 10 litry na 100 km. Maximální rychlost? 90 km/h z kopce, s větrem v zádech a s odlehčenou posádkou. Zrychlení z nuly na stovku? To si radši objednejte oběd, bude to na dlouho. Papírově to bylo 47 sekund, ale realita byla občas o dost delší.
ZAZ-965A byla lehce vylepšená verze původního modelu, která se objevila v roce 1962. Dostal novější palubní desku, kde už budíky nevypadaly jako z budíku po babičce, a také vylepšenou elektroinstalaci, která už tolik nezlobila. Jinak ale všechno zůstalo víceméně při starém. Motor byl pořád vzadu, výkon byl stále spíš symbolický, ale auto mělo svou duši. Celkem vzniklo více než 322 000 kusů, než ho v roce 1969 nahradil novější model ZAZ-966, který se už aspoň snažil vypadat jako skutečné auto a míň jako pojízdný vtip.
Záporožec a humor: Ruský Trabant nebo tank na baterky?
Záporožec si vysloužil celou sbírku přezdívek. V Sovětském svazu se mu říkalo „zuby“, protože jeho přední část připomínala chrup bez kartáčku. V Česku se zas šuškalo, že Záporožec sloužil jako startér pro tank, protože jeho startér měl obrovskou sílu. Legendární je i hláška „jede jako Záporožec s vařícím motorem“.
Mimochodem, kvůli zadnímu náhonu a rozložení hmotnosti se říkávalo, že Záporožec skvěle jezdil ve sněhu, ale jen jedním směrem. Při snaze o rychlý manévr se totiž často otočil jako palačinka.
Autem k lidu: Vozítko, které jezdilo i bez řidiče
ZAZ-965 se dostal i mezi zdravotně postižené, protože byl jako jeden z mála dotovaný státem. Nejedna babička v něm tak dojela na trh, i když řazení občas připomínalo ruletu a vůle v řízení byla větší než v televizi za normalizace. V praxi to znamenalo, že volantem jste otáčeli o dvě otáčky dřív, než se kola vůbec rozhodla pohnout.
Byl levný. Až podezřele levný
V 60. letech stál Záporožec okolo 1 800 rublů, což byla cena, kterou si člověk vydělal za pár let práce. Ve srovnání s Volhou nebo západními vozy šlo o autíčko pro masy, i když komfort odpovídal ceně. Tedy žádný.
Ale mělo výhody. Například jednoduchost opravy, protože všechno bylo přístupné. Auto jste opravili s kladivem, šroubovákem a trochou nadávek. A když jste neměli náhradní díl, pomohl drát, petka nebo víčko od zavařovačky. Inženýři by zaplakali, ale fungovalo to.
Ze smetí do sběratelských srdcí
Dlouho byl ZAZ-965 považován za šrot, který končil na vrakovištích nebo jako zahradní dekorace. Jenže něco se změnilo. Retro auta začala být v módě. A co je raritní, to má cenu. Dnes se dobře zachovalý Záporožec v USA prodává i za 25 000 až 30 000 dolarů, tedy v přepočtu až 700 000 Kč. V Evropě ceny rostou pomaleji, ale i tady se dostaneme přes 15 000 € za perfektní stav.
Nejde ale jen o peníze. Sběratelé oceňují originalitu, jednoduchost a příběh. A tenhle stroj jich má víc než dost.
ZAZ-965 ve světě popkultury
Záporožec se mihnul i ve filmu GoldenEye s Jamesem Bondem, kde sloužil jako vtipná vsuvka v kontrastu s Aston Martinem. Objevil se také v několika sovětských komediích a dnes je miláčkem youtuberů a instagramerů, kteří hledají „ugly but cool cars“.
Investice, která dává smysl
Kdo v roce 1980 nechal Záporožce ve stodole, dnes zírá. Sběratelská hodnota tohohle starého sovětského prcka šla v posledních letech nahoru tak rychle, že by mu to mohl závidět i bitcoin. Podle statistik se za posledních 10 let zvedla průměrná cena z nějakých 2 000 dolarů na víc než 20 000 dolarů. Takže jestli jste ho tehdy koupili za pár korun a jen zapomněli v garáži, dnes se na něj koukáte úplně jinýma očima.
V Česku a na Slovensku se Záporožec objevuje jen sporadicky. Ale existují nadšenecké kluby, kde se sdílí informace o renovacích, dílech a srazech.

Z auta pro ostudu do sběratelského zlata
Kdysi to bylo auto, které chtěli všichni co nejrychleji vyměnit. Dnes se po něm otáčejí krky na veteránských srazech. ZAZ-965 Záporožec je důkazem, že i nejlevnější auta světa mohou mít nejvyšší sběratelskou hodnotu.