Někdo se snad pomátl: Na semafory míří další světlo – bílé, s klíčovou funkcí pro životní prostředí
Na silnicích po celém světě může brzy dojít k revoluční změně – přidání čtvrtého světla na semaforech, které by mělo zlepšit plynulost dopravy a zefektivnit průjezd křižovatkami. Tato změna, která by na první pohled mohla vypadat jako drobná úprava, by však měla výrazný dopad na budoucnost dopravy, zejména v souvislosti s rozvojem autonomních vozidel. Ale co přesně toto bílé světlo znamená a proč by mohlo být přidáno do našich semaforů?
S nástupem autonomních automobilů se zvyšuje potřeba přizpůsobit současnou dopravní infrastrukturu tak, aby tato vozidla mohla plně využít svůj potenciál. Autonomní vozy jsou v podstatě počítače na kolech, které mohou mezi sebou komunikovat, a díky tomu optimalizovat svůj pohyb skrze křižovatky. Tato schopnost propojení mezi vozidly by mohla umožnit plynulejší provoz, nižší spotřebu paliva a menší zpoždění. Aby však byl tento systém pro lidské řidiče srozumitelný a efektivní, vědci navrhují přidání čtvrtého světla na semaforech – bílého světla.
Jak by to fungovalo?
Systém „bílé fáze“, jak jej vědci nazývají, by fungoval na základě bezdrátové komunikace mezi autonomními vozidly a semafory. Jakmile by se v blízkosti křižovatky nacházelo dostatečné množství samořízených aut, rozsvítilo by se bílé světlo, které by signalizovalo, že autonomní vozidla upravují svůj pohyb pro co nejplynulejší průjezd křižovatkou. Řidičům by pak stačilo sledovat, co dělá vozidlo před nimi.
V simulacích, které provedli dopravní inženýři ze Severokarolínské státní univerzity, se ukázalo, že tato „bílá fáze“ dokáže snížit zpoždění na křižovatkách až o 10,7 %, pokud se na nich pohybuje 30 % samořízených aut. I při nižším podílu autonomních vozidel (například 10 %) se zlepšila plynulost dopravy o 3 %. To ukazuje, jak velký potenciál má zavedení tohoto systému pro zlepšení efektivity dopravy.
Výhody pro řidiče i životní prostředí
Kromě zkrácení doby čekání na křižovatkách přináší nový systém také další výhody. Jednou z nich je snížení spotřeby paliva a elektrické energie. Pokud auta nemusí neustále zastavovat a znovu se rozjíždět, spotřebují méně paliva, což je klíčové jak pro ekonomiku, tak pro životní prostředí. Navíc se tím sníží i opotřebení vozidel.

Další velkou výhodou je, že systém bílé fáze nevyžaduje okamžité velké investice do infrastruktury. Semafory nemusí být kompletně nahrazeny, stačí je modernizovat a přidat nové technologie. Pilotní projekty by mohly začít v kontrolovaných prostředích, jako jsou přístavy nebo logistická centra, kde je již nyní vyšší podíl autonomních vozidel. V budoucnu by se však mohly rozšířit do městské dopravy.
Co nás čeká?
I když se může zdát, že přidání čtvrtého světla na semaforech je stále vzdálené, vývoj v oblasti autonomních vozidel pokračuje rychlým tempem. Společnosti jako Tesla, Mercedes, Waymo (dceřiná společnost Google) a další investují miliardy do vývoje technologií, které by mohly tuto změnu urychlit. Některé z těchto technologií jsou již testovány ve vybraných lokalitách.
Vědci si však uvědomují, že zavedení bílého světla na semaforech bude vyžadovat pečlivé plánování a testování v reálném světě. I když jsou simulace velmi slibné, skutečné podmínky na silnicích přinášejí mnoho nepředvídatelných faktorů, jako jsou cyklisté, chodci nebo neočekávané kolize. Výzkumníci proto zdůrazňují, že jakékoli pilotní projekty by měly probíhat v bezpečně kontrolovaných prostředích, kde bude možné systém důkladně otestovat.
Přidání čtvrtého bílého světla na semaforech může znamenat velkou změnu v tom, jak se budeme v budoucnu pohybovat na silnicích. S nástupem autonomních vozidel by tento systém mohl výrazně zlepšit plynulost dopravy, snížit zácpy a spotřebu paliva. I když je cesta k této změně ještě dlouhá, výzkumníci již nyní ukazují, že bílé světlo na semaforech dává smysl a mohlo by být klíčem k efektivnější a ekologičtější dopravě.
Zdroj: news.ncsu.edu, autosalon.tv, motofocus.cz, auto-mania.cz