Umělá inteligence zásadně změní logistiku a přepravu zboží. Bude potřeba méně řidičů i pracovníků v logistice

Podle analytiků a odborníků umělá inteligence otřese odvětvím přepravy zboží, změní způsob řízení dodavatelských řetězců a sníží počet pracovních míst obsazených lidmi. Podle vedoucích pracovníků v oboru jsou na cestě přepravní roboti, autonomní nákladní automobily a roboti pro obsluhu zákazníků, stejně jako generativní umělá inteligence, která dokáže předvídat poptávku nebo vysvětlit, proč nebyly splněny předpovědi prodeje, jak píše server CNBC.

„Umělá inteligence může být schopna zcela (nebo téměř úplně) eliminovat všechny kontaktní body lidského faktoru v dodavatelském řetězci, včetně back office úkolů,“ uvedli analytici banky Morgan Stanley v nedávné výzkumné zprávě. „Odvětví nákladní dopravy je na prahu generační změny, která je poháněna převratnými technologiemi, včetně autonomních elektrických vozidel, blockchainu a dronů. Umělá inteligence je nejnovější z těchto potenciálně transformačních technologií, která se objevuje, a možná zatím nejsilnější,“ dodali analytici.

Banka například očekává, že v roce 2024 začne v USA jezdit několik stovek autonomních nákladních vozidel, která sníží náklady na ujetý kilometr o 25 až 30 % a nakonec zcela odstraní potřebu řidičů. Dodavatelské řetězce jsou často dlouhé a různorodé. Společnost může odebírat zboží od výrobců v různých částech světa, přičemž komponenty se posílají do centrálního montážního závodu, než se zboží distribuuje zákazníkům po celém světě. Výroba a přeprava zboží, již tak složité procesy, byly narušeny pandemií covid-19 a válkou na Ukrajině, což vedlo k nedostatku komponentů, jako jsou počítačové čipy, a k odklonu dodávek.

Tato složitost znamená, že společnosti často nevědí, co se během těchto procesů děje s jejich výrobky. Zde přichází ke slovu umělá inteligence a strojové učení (ML). Díky předvídání toho, co by mohlo narušit tok v dopravní síti dříve, než k narušení dojde, by systémy AI/ML mohly potenciálně scénáři narušení dokonce zcela zabránit. Tomuto tématu se věnovali také analytici investiční společnosti Jefferies, kteří učinili řadu předpovědí o dopadu generativní umělé inteligence na dopravu a logistiku.

Tyto systémy by mohly předpovídat poptávku, potřeby údržby nákladních vozidel, vypracovávat optimální přepravní trasy a sledovat zásilky v reálném čase. Generativní AI bude důležitou součástí provozu například ve velké přepravní společnosti Maersk. Tato společnost využívá umělou inteligenci již několik let a nyní pečlivě zkoumá způsoby, jak ji integrovat do svých obchodních procesů a funkcí ve větším měřítku. Jedním ze způsobů, jak ji již využívá, je pomoc zákazníkům při lepším plánování.

Maersk chce AI využívat také k doporučování řešení při přetížení přepravních tras, například k poradenství, zda má být zboží přepravováno letecky, nebo raději uskladněno. Jednou z hrozeb, na kterou upozorňuje Morgan Stanley, je vstup „high-tech digitálních aktérů“ do odvětví. Analytici je popisují jako dvousečnou zbraň pro dopravní společnosti. Umělá inteligence by jim mohla pomoci zvýšit efektivitu, ale také by mohla snížit potřebu služeb logistických firem třetích stran, které organizují balení, skladování a přepravu.

Společnost Maersk investovala prostřednictvím svého podniku Maersk Growth do startupů s umělou inteligencí, včetně společnosti Einride, výrobce autonomních elektrických nákladních vozidel, společnosti Pactum, která automatizuje obchodní jednání, a platformy 7bridges, která pomáhá společnostem zjistit, kde se nacházejí jejich zásoby, a předvídat zpoždění. „Znalostní asistenti“ mohou firmám pomoci i s dalším problémem: nadměrným a nedostatečným objednáváním zboží. To je často důsledkem nedostatečné komunikace mezi interními týmy, kdy obchodní oddělení zadávají objednávky, aniž by komunikovali s pracovníky oddělení řízení dodavatelského řetězce.

Zdroj: cnbc.com, redakce