Toto je evropský tank budoucnosti. Francie testuje i dělo ráže 140 mm

V Evropě probíhá výzkum nástupce v současnosti používaných tanků Leopard 2 a Leclerc. Jednou z nejdůležitějších otázek je výběr nového děla. Střetnou se zde dvě koncepce: francouzská a německá.

V rámci programu s pracovním názvem MGCS (Main Ground Combat System) má být do roku 2040 nasazen do služby tank nové generace vyvinutý francouzským gigantem Nexter Systems, výrobcem tanků Leclerc, a německou dvojicí Krauss-Maffei Wegmann (KMW) a Rheinmetall Defence, která je zodpovědná za tanky Leopard 2, píše server Lemonde.

Podle posledních zpráv v médiích je spolupráce bouřlivá, ale tentokrát si obě země nemohou dovolit vést oddělená řízení, jako tomu bylo ještě před několika desetiletími, kdy původně společný program vyústil v samostatné tanky Leopard 1 a AMX-30. Kromě výše uvedených zemí se programem zabývají také Belgie a Švédsko a pozvání obdržela také Itálie, která bude časem potřebovat nástupce tanků C1 Ariete.

Vizionářský koncept z Francie – 140mm kalibr

Francouzi vedou vývoj kanonu ráže 140 mm, který se v nejnovější verzi nazývá ASCALON (Autoloaded and SCALable Outperforming guN). Na rozdíl od dřívějších koncepcí klasického 140mm kanonu vyvinutého v rámci programu Leclerc je ASCALON konstrukcí využívající teleskopickou munici, stejně jako nedávno používaný 40mm automatický kanon vyvinutý společností CTA International (z 50 % vlastněný francouzskou společností Nexter Systems a britskou BAE Systems), jak uvedl server Avionews.

Teleskopické střelivo je mnohem kompaktnější než klasické střelivo, protože v tomto případě je sabot včetně penetrátoru téměř celý zapuštěn do střely a obklopen prachovou náplní. Tato metoda má však jednu podstatnou nevýhodu, protože rovnoměrná detonace prachové nálože je náročná a vyžaduje sofistikovanou rozbušku. U klasického střeliva máme nábojnici naplněnou prachovou náplní a vlastní střela je umístěna až na jejím vrcholu.

Nový tankový kanon má mít energii 10-13 MJ a munice má být kratší než 1,3 m. Stojí za zmínku, že v případě klasického řešení by byl náboj ráže 140 mm mnohem delší, ale deklarovaná energie neohromí. V současnosti používaný Rh-120 s použitím munice DM63 přesahuje 10 MJ. V současné době se vyvíjejí dva typy munice, z nichž jeden je klasická protitanková APFSDS (Armor-piercing fin-stabilized discarding sabot) a druhý je programovatelná munice vycházející z munice ráže 120 mm SHARD.

Kromě toho se firma Nexter chlubí schopností snadno krygizovat zpětný ráz, takže kanon ráže 140 mm bude schopen zasáhnout i vozidla s hmotností nižší než 50 tun. Společnost také uvádí, že systém velmi dobře spolupracuje s automatickým nabíjecím zařízením tanku Leclerc, a samotné řešení bude testováno na portugalské střelnici Alcochete.

Konkurence z Německa

Německá společnost Rheinmetall mezitím na veletrhu Eurosatory v roce 2016 představila 130mm kanon Rh-130 s délkou ráže 51. Podle Němců se vyznačuje 50% nárůstem kinetické energie ve srovnání s dosud používaným 120mm kanónem Rh-120 ráže 55 mm a pouze s 8% nárůstem průměru. Zde můžeme hovořit o dostřelu 15-20 MJ, kterým disponoval pouze dřívější německý prototyp děla ráže 140 mm.

Za zmínku však stojí, že větší kanon bude vyžadovat použití automatického nabíječe, neboť hmotnost munice přesáhla 30 kg a délka je celých 1,3 m, což bude pro mnohé uživatele Leopardů 2 novinkou. Němci se navíc chlubí možností použití nového kanonu i ve starších tancích po modernizaci, a zdaleka se nejedná jen o Leopardy 2, neboť v roce 2020 byl předveden přestavěný britský Challenger 2. I zde budou k dispozici dva typy munice, včetně APFSDS a programovatelné, která vychází ze současně používaného DM 11.

Je však třeba poznamenat, že německý kanon bude k dispozici pouze pro tanky, zatímco Francouzi navrhli své řešení i pro použití na lehčích platformách, které byly vždy součástí francouzských ozbrojených sil.

Opět zde máme koncepční konflikt, kdy se Němci zaměřili na vytvoření zbraně striktně pro jeden účel, zatímco Francouzi se rozhodli pro flexibilitu v širším rozsahu. K tomu se přidává ekonomická a politická rivalita, která programu nesvědčí.

Zdroj: lemonde.fr, avionews.it