Stíhačky Dassault Mirage mohou přinést zlom ve válce na Ukrajině

Předseda francouzského výboru pro obranu Thomas Gassilloud prohlásil, že Francie možná přistoupí na požadavky Kyjeva ohledně dodávek stíhaček. Francouzská vláda může nabídnout některé ze svých letadel starší generace – nejspíše Dassault Mirages, jak uvádí server News.

Historie Dassault Mirages

Francouzské letectvo převzalo 95 Mirage III C, 59 Mirage III B, B1, B2 a BE (verze D pro exportní trh), 70 Mirage R a RD, 183 Mirage III E a 50 Mirage 5 F, celkem tedy 457 letounů. Poslední z těchto letounů byly vyřazeny z operačních jednotek v roce 1994. Některé však byly i poté používány v CEV, letovém zkušebním středisku.

MD 550/ MIRAGE I – první Mirage

V roce 1953 začal generální štáb letectva a úřady, znepokojené rostoucí hmotností – a náklady – letounů, připravovat specifikace pro lehký stíhací letoun. V reakci na to předložila společnost Dassault úřadům návrh projektu letounu Mystère-Delta, jednomístného delta-planu se dvěma proudovými motory Turboméca Gabizo s přídavným spalováním a raketou SEPR pro značný přídavný výkon ve výšce.

Jeden z programů francouzského letectva zahrnoval lehký (5 až 6tunový) záchytný letoun, který by se mohl používat na malých nepřipravených letištích. V reakci na to vyvinula společnost GAMD letoun z vlastních prostředků.

Počátkem roku 1953 byl v továrně v Saint Cloud zkonstruován letoun MD 550. Jednalo se o jednomístný letoun s delta křídlem poháněný dvěma motory Viper, který GAMD vyráběla v licenci.

THE MIRAGE III 001

Mirage III, navržený a postavený v rámci programu lehkých stíhacích letounů, byl stíhací bombardovací letoun s delta křídlem a trupem navrženým podle plošného pravidla, které mu propůjčilo charakteristický pasový profil. Mirage III, odvozený od prvního vzoru Mirage s delta křídlem, vznikl koncem roku 1955.

Mirage III 001 poprvé vzlétl 17. listopadu 1956 v 16:00 na letišti Melun-Villaroche.

Letoun byl tehdy vybaven vstupy vzduchu s proměnným průřezem a pohyblivými kuželovými náboji, tzv. myškami, a servořízením navrženým inženýry Dassaultu. Štáb letectva vybral Mirage III 001 jako budoucí letoun pro svou bitevní flotilu. V dubnu 1957 proto objednalo 10 předsériových letounů (a v roce 1959 dalších 95 sériově vyráběných Mirage III C).

THE MIRAGE III A

Dne 9. května 1957 objednal Státní sekretariát pro letectví 10 předsériových Mirage III A. Protože letectvo nemělo prostředky na financování jiného typu letounu pro každý profil mise, měl být Mirage vyráběn jako jednoúčelový letoun pro všechny průmyslové účely, ale víceúčelový pro vojenské účely, s konstrukcí, kterou bylo možné upravovat v závislosti na jeho poslání.

12. května 1958 v Melun-Villaroche uskutečnil první let Mirage III A 01 Honoré. Stát tehdy objednal 100 Mirage III. Let rychlostí Mach 2 – na konec padesátých let docela výkon – poprvé v západní Evropě uskutečnil Roland Glavany na Mirage III A 01.


THE MIRAGE III B, C, D, E, R

Mirage III B, objednaný 25. února 1958, byl dvoumístnou verzí Mirage III A s dvojím řízením. Prototyp poprvé vzlétl 20. října 1959 v Melun-Villaroche. Oproti základnímu Mirage III byl jeho trup prodloužen, aby mohl být druhý člen posádky umístěn v prostoru, který byl dříve prostorem pro rádiové vybavení. Vybavení bylo přemístěno do příďového kužele, který proto již neobsahoval radar.

Mirage III C byla stíhací verze. CSF dohlížela na koordinaci zbraňového systému. První sériový letoun vzlétl v Mérignacu 9. října 1960.

Mirage III E, D, objednaný 6. dubna 1960, byl určen pro nálety v malých výškách. Trup byl prodloužen o 30 cm, aby se do něj vešly příslušné elektronické systémy (navigační centrum, dopplerovský radar), a byl také vybaven výkonnějším proudovým motorem Atar 9C. Letoun uskutečnil svůj první let v Istres 5. dubna 1961. Francouzská verze byla později vybavena taktickou jadernou hlavicí AN 52. Mirage III D byl exportní verzí Mirage III E.

Mirage III R, se specializoval na taktický průzkum v malých a středních výškách ve dne i v noci. Poprvé vzlétla 31. října 1961.


MIRAGE III NG

V dubnu 1981, po několika měsících konstrukčních studií, zahájil Dassault výrobu prototypu letoun.

Přidala se další vztlaková plocha na příď, nad vstupy vzduchu. Letoun, nyní přejmenovaný na Mirage 50 K, vzlétl 27. května 1981, jak uvádí web Wikipedia.

Jeho účelem bylo potvrdit předběžné studie, které nakonec vedly ke vzniku letounu Mirage III NG. Letové zkoušky potvrdily aerodynamické vlastnosti. Na letounu Mirage III bylo možné namontovat elektronické ovládací prvky, čímž by se z něj stal Mirage III NG. Nový letoun těžil z bohatých studií provedených pro vylepšené verze Mirage III a také z elektronického řízení, které již bylo vyzkoušeno na Mirage 2000 a Mirage 4000. Mirage III NG poprvé vzlétl 21. prosince 1982.

THE MIRAGE III EX

Tato verze byla vyvinuta pro Brazílii a Venezuelu. Dělí se na dva modely, které se liší především velikostí pomocného křídla a motoru. Brazilský Mirage III EX s relativní plochou kanadu 3,8 % a proudovým motorem Snecma Atar 9C. Venezuelský Mirage III EX s kanárem o ploše 2,6 %, proudovým motorem Snecma Atar 9K 50, tankováním paliva za letu a modernizovaným navigačním a útočným systémem.

První Mirage III EX vzlétl 8. dubna 1988.

Výcvik na tato letadla však nebude pro Ukrajinu jednoduchý. Pro obsluhu jednoho letadla je potřeba i deseti členů podpůrného personálu.

Podmínkou je, aby případné předání letadel nenarušilo francouzskou nebo evropskou bezpečnost a aby byly užitečné pro Ukrajinu.

Zdroj: redakce, news.am, Wikipedia.org