Statisíce za krátká videa. Taková je strategie platformy YouTube, která chce prorazit mezi konkurencí. Nejmenovaný tvůrce z Moravskoslezského kraje uvedl svůj finanční rekord

YouTube oznamuje rok poté, co začala tvůrcům platit za natáčení krátkých videí YouTube Shorts, že stovky tisíc tvůrců nyní vydělávají na krátkých videích, čímž posiluje své soupeření s TikTokem a Instagramem. Špičkoví tvůrci dostávají značné měsíční výplaty, přičemž čtvrtina ze 3 milionů členů partnerského programu vydělává na krátkých Shorts.

Platforma považuje expanzi Shorts za klíčovou v prostředí konkurence, která se může pochlubit 70 miliardami denních zhlédnutí. Meta předpokládá, že Reels vygeneruje 10 miliard dolarů (přes 233 miliard korun) ročně. YouTube se přitom od ostatních kanálů odlišuje jedinečným přístupem ke sdílení příjmů. 

Na rozdíl od platforem, které fungují na základě pevného modelu fondu tvůrců, systém sdílení příjmů YouTube umožňuje tvůrcům získat část příjmů z reklamy generované jejich obsahem. Tento přístup podporuje transparentnost a spolehlivost, protože tvůrci mohou pochopit, jak vydělávají, aniž by museli čelit náhlým změnám pravidel.

Vydělávají i Češi

Jakub Š. z Moravskoslezského kraje, který si nepřál být jmenován a veřejně nechtěl jmenovat ani svůj kanál, začal se Shorts září minulého roku. Už když s krátkými příběhy začal, příjmy byly nadstandardní. První měsíc dokázal vydělat 80 000 korun měsíčně. Během posledních vánočních svátků, ale dosáhl svého rekordu. Přestože dělá pouze jeden krátký příběh denně, vydělal za měsíc 190 tisíc korun.

„Práce a sestřih jednoho videa mi zabere 2-3 hodiny,“ podělil se Jakub. „Dělám po večerech po standardní práci, kterou mám v kanceláři – někdy do pozdních hodin, ale vydělám více než v práci.“ uvádí a podělil se i jak je to z hlediska financí a zdanění v Česku.

„Musím to dělat na živnost, protože Youtube vyžaduje potvrzení, a to tzv. daňový domicil. Ten vám běžně přidělí finanční úřad, pod který spadáte. Ročně dělám standardní daňové přiznaní a je pravda, že nyní odvedu do rozpočtu docela dost.“

Jakub doporučuje zákon a danění neobcházet. „Jedná se již o velké částky a finanční úřad má Youtubery pod dohledem.“ dodává.

Zdroj: CNN, autorský článek