Slavný soupeř britské stíhačky Spitfire. Co jste nevěděli o letounu Messerschmitt Bf109

Nejslavnější německý stíhací letoun druhé světové války Messerschmitt Bf109 sehrál v tomto konfliktu nesmírně důležitou roli. Fakta a jeho výhody oproti konkurenčním stíhačkám shrnuje server War History Online.

Počátky

První let letounu Messerschmitt Bf109 se uskutečnil v září 1935. V té době Německo znovu zbrojilo, protože se zbavilo omezení zavedených po první světové válce. Součástí tohoto přezbrojování byl i vznik strojů, jako byl letoun Bf109. V době vzniku letounu Bf109 byly vztahy mezi Británií a Německem stále dobré.

První modely proto poháněl britský motor Rolls-Royce Kestrel. Prvními letouny Bf109 poskytnutými Luftwaffe, tedy německým letectvem, byla dodávka letounů Bf109B dodaná v roce 1937. Ty byly určeny pro Jagdgeschwader 132, elitní formaci pojmenovanou po největším stíhacím esu první světové války, „Rudém baronovi“ Manfredu von Richthofenovi.

Výhody

Letoun Bf109E vyhrál mnoho soubojů proti letounům Spitfire i Hurricane. To bylo možné díky dvěma hlavním přednostem. Jednou z nich bylo, že nesl kanony, zatímco první britské válečné letouny měly pouze kulomety střílející náboje puškové ráže. Bf109E měl lepší dolet a způsobil větší škody než jeho protivníci.

Další výhodou letounu Bf109E byl později vyvinutý německý motor společností Daimler-Benz. Ten měl v té době přelomový systém vstřikování paliva, který udržoval stálý přísun paliva bez ohledu na to, jakým manévrům pilot letadlo podrobil.

Neustálé zdokonalování a použití po válce

Za celé období výroby bylo vytvořeno několik verzí letounu a pokaždé docházelo k postupnému zdokonalování. Letoun Bf109 vydržel o více než deset let déle než režim, který ho nechal postavit. Česká firma Avia měla ještě na konci války funkční továrnu na Bf109, a tak je udržovala ve výrobě.

Španělé také stavěli vlastní letoun, zatímco Izraelci si letoun Bf109 koupili a v roce 1948 je použili v boji. Jde o naprostou ironii, jelikož bylo k obraně židovské vlasti použito letadlo zkonstruované nacisty. Celkem bylo během dvou desetiletí vyrobeno více než 35 000 letounů Bf109.

Zdroj: warhistoryonline.com