Saab nabízí NATO nový letoun. Zvládne letět 11 hodin a vidí úplně vše

Švédská společnost Saab Defence and Security nabídla NATO v rámci aliančního programu Future Surveillance and Control letoun včasné výstrahy a velení GlobalEye jako nástupce své flotily 14 letounů E-3A Sentry AWACS, jak píše server Military Leak. Co o tomto letounu víme?

„Společnost Saab je osvědčenou a důvěryhodnou součástí obranné průmyslové základny NATO a působí ve více než dvou třetinách členských států Aliance. Naše řešení, včetně GlobalEye, byla od počátku vyvíjena tak, aby splňovala požadavky NATO. Jsem přesvědčen, že můžeme přispět k bezpečnosti důležitými schopnostmi, které posílí NATO a budou přínosem pro členské státy,“ řekl Carl-Johan Bergholm, vedoucí oddělení dohledu ve společnosti Saab Defence and Security.

Letoun GlobalEye, původně vyvinutý pro letectvo Spojených arabských emirátů (v rámci tří kontraktů v letech 2015, 2017 a 2021 – pět letounů), byl postaven na draku civilního obchodního letounu Bombardier Global 6000. Letoun je schopen 11hodinového nepřetržitého letu. Nese sadu senzorů, včetně nového radaru Erieye ER (Extended Range), pracujícího v prodlouženém pásmu X. Radar je schopen detekovat a sledovat pozemní pohyblivé cíle (včetně cílů se sníženou radarovou signaturou), letadla, řízené střely a periskopy ponorek na vzdálenost až 450 km. Erieye ER může pracovat i přes aktivní rušení.

K dalšímu vybavení patří radar Leonardo/Selex ES Seaspray 7500E pro sledování mořské a pozemní hladiny, vybavený k tomuto účelu stanicí GMTI (Ground Moving Target Indication), optoelektronická hlavice FLIR Systems Star Safire 380HD, systém identifikace vlastních cizinců, odpovídač ADS-B, systém vlastní obrany, systém automatické identifikace AIS, datové spoje (včetně satelitních), zařízení pro elektronickou podporu ESM a systém detekce a identifikace rádiových zdrojů ELINT. Loni 30. června si dva letouny objednalo také Švédsko, jak píše server Aviacionline.

Program AFSC má své kořeny v roce 2019, kdy se objevily náznaky, že po roce 2035 je třeba nahradit letouny NATO E-3A Sentry, ale oficiálně byl zahájen v dubnu 2022 agenturou NAPMO (NATO Early Warning and Control Program Management Organisation). Letouny procházejí v posledních letech druhou modernizací s kódovým označením FLEP (Final Lifetime Extension Programme), ale platforma jako taková bude muset být nahrazena.

Zdroj: redakce, miliaryleak.com, aviacionline.com