Příběh největšího ruského letadla na světě, které nikdy nevzlétlo

Letadlo KR-860 mělo přepravovat až 860 osob najednou po celém světě, ale kvůli hospodářské krizi v 90. letech upadlo v zapomnění. V 90. letech mohlo mít Rusko největší osobní letadlo na světě – KR-860 „Křídla Ruska“.

Byl to výtvor konstrukční kanceláře Suchoj, která v té době uvažovala o výrobě ekonomicky úspěšného letadla pro civilní leteckou dopravu. Podle jejich odhadů měla v 21. století osobní doprava růst o 9-12 % ročně. Z tohoto důvodu by trh potřeboval dvoupatrová letadla, která by přepravovala velké množství lidí najednou.

„Na takovém dvoupatrovém letadle pracovaly kanceláře po celém světě. Američané vytvořili řadu Boeing-747 a Evropané vyvinuli obří Airbus A380. Koncem devadesátých let Suchoj sledoval trendy a nechtěl si nechat ujít novou šanci v podobě dvoupatrových letadel pro přepravu osob,“ říká Alexej Vlasov, odborník na bezpečnost letů.

Jak měla vypadat „Křídla Ruska“ KR-860

„V 90. letech minulého století procházel Ruský letecký průmysl těžkými časy a společnosti potřebovaly úspěšný projekt, který by ruskou leteckou školu posunul na další úroveň. Hlavním světovým trendem v té době byla dvoupatrová letadla. Suchoj se rozhodl tento trend následovat,“ říká Alexej Vlasov.

Inženýři chtěli umístit až 12 křesel v jedné řadě na spodní palubu a devět na horní palubu. Každé letadlo tohoto typu mělo přepravit až 860 osob nebo celkem až 650 tun hmotnosti.

Rozpětí křídel tohoto „ptáka“ bylo skutečně gigantické – 88 metrů. Kvůli tomu letadlo vyžadovalo další prostor na letištní ploše a v hangárech, proto se konstruktéři rozhodli, že křídla budou skládací a jejich rozpětí se zmenší až na 64 metrů.

Tento 80 metrů dlouhý letoun byl schopen létat cestovní rychlostí kolem 1 000 km/h a překonávat vzdálenosti až 15 000 kilometrů. Na papíře vše vypadalo krásně, ale nakonec se společnost rozhodla od projektu upustit. Proč?

Proč KR-860 upadl v zapomnění

Důvod je prostý a to byla ekonomická krize.

„K vytvoření takového letadla musí společnost vytvořit obrovský výrobní řetězec, potřebujete samostatnou výrobu motorů, draku letadla, samostatné dílny a speciální vybavení, které v Rusku v těch letech neexistovalo. Takový projekt vyžaduje miliardy dolarů a Suchoj si to tehdy nemohl dovolit,“ poznamenává Vlasov.

Podle něj nebylo možné, aby společnost souhlasila s výrobou tohoto letounu, protože zpočátku nedostávala od vlády dotace na plnohodnotný vývoj. Proto se projektu největšího civilního letounu na světě vzdali.

Zdroj: rbth.com, redakčně upraveno