NASA poprvé zveřejnila snímky dosud přísně tajného projektu letounu Supersonic Jet X-59

Blíží se nová éra „civilních“ nadzvukových komerčních letů. Letoun čekají poslední testy před zkušebním startem. Série letových zkoušek pak rozhodne, jestli letadlo půjde do výroby, napsal odborný web Interesting Engineering.

NASA postavila letoun, který díky moderním technologiím výrazně snižuje hlasitost nárazové zvukové vlny při dosažení nadzvukové rychlosti. Letečtí vývojáři aktuálně shromažďují data, která by mohla umožnit tichý nadzvukový let nad pevninou. To by dramaticky zkrátilo dobu cestování po celém světě.

Tým vývojářů plánuje létat s proudovým letadlem nad určitými obydlenými oblastmi ve Spojených státech a shromáždit data o lidských reakcích na zvuk generovaný během nadzvukového letu a předat tento soubor dat americkým a mezinárodním regulačním orgánům.

„Pomocí těchto dat lze napsat a přijmout nová pravidla pro nadzvukové lety nad pevninou, která by otevřela dveře novým komerčním trhům s cestujícími,“ uvedla NASA. „Rušivý hluk, který produkují letadla s nadzvukovou rychlostí, je stále hlavní překážkou životaschopných komerčních nadzvukových letadel.“

Tyto problémy také ukládají omezení vojenského výcviku zahrnujícího nadzvuková letadla a snížení hluku by mohlo být prospěšné i pro bojové operace.

Letoun X-59 je údajně z velké části složen z mnoha prvků letadel Lockheed Martin, aby se udržely nízké náklady. Vývoj přitom už vyšel na 247,5 milionu dolarů, což je zhruba 5,5 miliardy korun.

Je dlouhý přibližně 30 metrů a může létat ve výšce okolo 17 kilometrů. Bude poháněno jediným motorem General Electric a bude se pohybovat rychlostí 1,4 Mach což je zhruba 1700 kilometrů za hodinu. Očekává se, že letové testování bude trvat devět měsíců v roce 2022.

Zdroj: Interesting Engineering