Jak prodloužit životnost mostů? V Rakousku mosty nebourají, ale opravují. Jak to dělají?

Mnoho železo-betonových mostů v Evropě by se v nadcházejících letech mohlo stát bezpečnostním rizikem. Většina mostů byla postavena do třiceti let po druhé světové válce a nyní jsou staré nejméně 40 let. Výzkumníci z Innsbrucku (Rakousko) prodlužují životnost stárnoucích mostů na silnicích a železnicích přidáním dodatečné výztuže. Opravují, místo aby bourali.

Železo-betonové mosty jsou vystaveny masivnímu zatížení solemi, které napadají výztuž uvnitř betonových konstrukcí. Mnohé z mostů již také hůře odolávají zvýšené dopravě a neodpovídají současným normám. Demolice stavby s sebou nese dopravní problémy a ekonomicky a ekologicky také není ideální.

Profesor Feix a jeho tým z Katedry pevných a mostních konstrukcí na Univerzitě v Innsbrucku zkoumají možnosti opravy stárnoucích betonových mostů již více než 10 let. Našli řešení, jak vybavit stávající konstrukce ocelovou výztuží, a tím obnovit nosnost v souladu s platnými normami. Výhodou je, že výztuž lze provést za provozu, takže nejsou potřeba žádné dopravní uzavírky.

Podle webu InovationOrigins tato inovace stojí na vývoji speciálního šroubu do betonu. Ten lze zasunout do betonového trámu jako hmoždinku pomocí samořezného závitu a na druhém konci ukotvit podložkou. Nejen že byl kotevní šroub již schválen, také byl vypracován návrh, kolik šroubů je potřeba k dosažení požadované nosnosti podle dnešních norem.

První instalace této výztuže ukazují, že náklady na její provedení jsou pouze desetinové oproti demolicím a nové výstavbě. Do jaké míry lze výztuží prodloužit životnost stávajících mostních konstrukcí, nelze obecně uvést, protože to závisí na celkovém stavu betonových mostů. Některé konstrukce již byly silně poškozeny vlivem prostředí. Ale pokud jde o kotevní šrouby do betonu, je prokázáno, že mají životnost minimálně 50 let.

Zdroj: inovationorigins.com