Čína představila nejrychlejší vlak na světě. Nemá ale železniční tratě, kde by mohl vůbec jezdit

Vlak využívá elektromagnetickou sílu, což znamená, že „levituje“ těsně nad tratí bez kontaktu mezi tělem a kolejnicí.

Superrychlý čínský vlak je schopný dosáhnout maximální rychlosti 600 kilometrů za hodinu. Přestože Čína využívá téměř dvě desetiletí technologii levitace, kdy se vlak vznáší na „magnetickém polštáři“ těsně nad kolejnicí, stále nemá speciální železniční tratě mezi městy nebo provinciemi, které by mohly využívat výhod vyšší rychlosti vlaků. Země má jen jednu krátkou trať v Šanghaji, která vede z jednoho z jejích letišť do centra města.

Vlak má přitom nesporné výhody. Například více než 1000kilometrová cesta vlakem z Pekingu do Šanghaje by trvala zhruba jen 2,5 hodiny. S ohledem na supervysokou rychlost jsou ale i vysoké požadavky na pevnost, tuhost, lehkost a hlavně na nízký aerodynamický odpor celé soupravy, uvádí web výrobce CRRC Sifang.

V budoucnu se počítá s tím, že rychlovlaky budou sloužit hlavně v dálkové dopravě, kdy budou vybudované vysokorychlostní koridory mezi dvěma velkými uzlovými městy nebo dvěma různými městskými aglomeracemi. 

Vývoji „levitujících“ vlaků se věnuje celá řada zemí na světě, od Japonska po Německo. Největší překážkou rychlého rozvoje je ale nekompatibilita se současnou infrastrukturou tratí a vysoké náklady, které vyžaduje budování nových tratí.

Zdroj: CRRC Sifang