Česká letecká tragédie. Poslední letoun Hawker Hurricane Mk.IV havaroval. Jaký to byl stroj?

K nehodě došlo na letecké přehlídce v Chebu. Letoun Hawker Hurricane Mk.IV z druhé světové války, zachráněný z izraelského vrakoviště, byl zcela zničen. Zahynul také jeho pilot.

Stroj podle webových stránek European Airshows patřil leteckému muzeu v Točné. Nehoda si vyžádala také život zkušeného pilota Petra Pačese, který začal létat jako čtrnáctiletý. Co víme o stroji, který pilotoval v době nehody?

Hawker Hurricane Mk.IV – poslední verze pracovního volantu Královského letectva (RAF)

Hawker Hurricane byl britský jednomístný dolnoplošník kovové konstrukce s částečným plátěným potahem. Vzlétl 6. listopadu 1935.

Jednalo se o velkosériově vyráběný stroj, kterých bylo do roku 1944 vyrobeno více než 14 000 kusů. Stojí také za zmínku, že navzdory svým horším výkonům oproti jiné letecké ikoně, stíhacímu letounu Spitfire, to byl právě letoun Hawker Hurricane, který způsobil Luftwaffe během bitvy o Británii většinu ztrát. Mezi piloty Hurricanů v té době patřila i slavná 303. peruť.

Postupem času však začaly být letouny Hawker Hurricane převáděny ze stíhací role na útočnou. Do této kategorie patří i varianta Mk.IV ztracená v České republice.

Tato varianta, vyráběná od roku 1942, měla zesílené křídlo schopné nést dvojici pum o hmotnosti 115 nebo 230 kilogramů. Měl také odpalovací zařízení pro osm raket RP-3. Kromě toho mohl nést na palubě dva kulomety ráže 7,69 mm nebo dvojici kanónů Vickers ráže 40 mm.

Útočná verze také umožňovala připevnit dvě přídavné palivové nádrže nebo generátor kouře a samotný trup byl pro citlivé mise dodatečně pancéřován. Úpravy zvýšily hmotnost prázdného letounu, která vzrostla z přibližně 2,6 tuny u varianty Mk.III na 2,8 tuny. Konstruktéři se to snažili kompenzovat výkonnějším motorem Merlin 24 nebo Merlin 27 s výkonem 1 620 koní.

Zdroj: europeanairshows.co.uk