Americký bombardér B-21 Raider se již vyrábí. Technologie Stealth je paradoxně vynalezena Rusy

Těžko odhalitelný strategický bombardér B-21 je nyní oficiálně v sériové výrobě, píše portál Businessinsider. Úspěšné zkoušky prototypu, snížení nákladů a dodržení harmonogramu jsou pro Američany nepochybně úspěchem. Paradoxem je, že nejnovější americký bombardér využívá technologie vyvinuté Rusy.

Vývojový program bombardéru B-21 Raider je přinejmenším v této fázi úspěšný. Vývoj stroje probíhá podle plánu, letové zkoušky, které začaly v listopadu 2023, probíhají hladce a náklady na celý program jsou nebývale nižší, než se očekávalo.

V důsledku toho se náměstek ministra obrany USA pro akvizice a udržování William LaPlante rozhodl zahájit malosériovou výrobu bombardérů Northrop Grumman B-21 Raider. Odhadované náklady na jeden kus činí v přepočtu maximálně 17 miliard korun, píše portál Breakingdefense.

Podle oficiálních prohlášení hodlá americké armádní letectvo pořídit 100 těchto strojů, což je podstatně více než strategických bombardérů B-2 Spirit, které létaly v roce 1989.

Technické specifikace nových letounů zatím nebyly oficiálně zveřejněny. Na první pohled vypadají B-21 a B-2 velmi podobně, a to díky aerodynamickému systému v podobě létajícího křídla.

B-21 je o něco menší, vstupy vzduchu pro motory nevystupují, ale jsou integrovány do hrany křídla, a při pohledu shora je snadno patrný rozdíl ve tvaru zadní části trupu v oblasti výstupů trysek motorů.

Řídicí středisko létajícího dronu
Klíčovým rozdílem oproti předchůdci je však plánovaná úloha letounu. B-21 Raider má být mnohem víc než jen těžko odhalitelný bombardér, který doručí smrtící náklad kamkoli na světě.

Díky svému rozsáhlému avionickému vybavení bude schopen fungovat také jako stroj pro radioelektronický boj a především jako létající velitelské centrum bezpilotních letounů. Jeho plánovanou úlohou je mimo jiné koordinovat operace strojů.

Jejich úloha se omezuje na plnění nejrizikovějších úkolů a v případě ohrožení na krytí stroje s posádkou. Na stavbě takových strojů se mimo jiné podílí společnost Anduril, která vyvíjí perspektivní bojové stroje pro armádu.

První letadlo typu stealth
Bombardér B-21 Raider je pro USAF obrovskou posilou, a to jak kvůli technologickému náskoku před potenciálními protivníky, tak kvůli plánované velikosti flotily těchto strojů.

Při zdůraznění výhody, kterou si Raider pravděpodobně udrží pro americké letectvo oproti zbytku světa, stojí za to připomenout, že tento letoun využívá řešení, za něž Američané vděčí ruským vědcům.

Teoretické základy moderní technologie stealth byly vyvinuty později, v 60. letech 20. století. Jsou výsledkem výzkumu, který v Sovětském svazu prováděl fyzik a matematik Pjotr Ufimcev. Tento vědec prezentoval výsledky své práce v článku „Metoda okrajových vln ve fyzikální teorii difrakce“.

Ufimcevovy závěry lze přičíst rozdělení kusu letadla na velké množství malých trojúhelníkových ploch nastavených pod různými úhly, aby se minimalizovala plocha radarového odrazu.

Nedoceněná práce Petra Ufimceva
Rusové význam této práce podcenili – tiskem vyšla ve veřejně dostupné publikaci v roce 1962 a do angličtiny byla přeložena v roce 1971. Teprve tehdy, téměř deset let po zveřejnění, byl potenciál publikované práce uznán Američany.

V roce 1975 se na Bena Riche na základě Ufimcevova výzkumu navrhl revoluční řešení: postavit letoun, který by byl pro radary téměř nezjistitelný.

Overholserův návrh letecké revoluce se zdál tak neuvěřitelný, že vyvolal otevřený odpor a protesty některých úspěšných inženýrů v čele s Kellym Johnsonem (tvůrce letounů P-38 Lightning, U-2 nebo SR-71 Blackbird). Navzdory tak silnému odporu Overholser, Rich a další nadšenci svůj nápad prosadili a postavili zmrzačeně vypadající letoun, který- podle názoru Kellyho Johnsona, neměl právo létat.

Staří inženýři měli pravdu: člověk by takový stroj za letu nedokázal řídit. Proto jeho roli částečně převzaly počítače (byl upraven systém vyvinutý pro F-16), které neustále korigovaly polohu aerodynamických ploch, aby udržely letoun ve vzduchu.

Na základě této práce vznikl nejprve letoun Have Blue, později rozvinutý do podoby konstrukce známé jako F-117. Ze stejných řešení – navzdory odlišnému vzhledu, čerpají i následující generace amerických těžko zjistitelných bombardérů, tedy B-2 Spirit a B-21 Raider, které se nyní dostávají do výroby.

Zdroj: Businessinsider, Breakingdefense