Všude jinde to funguje, jen tady ne. Důchodci se bouří u samoobslužných pokladen v Lidlu
Chodíte nakupovat do Lidlu? Potom už jste určitě zavítali i na samoobslužnou pokladnu, která nákup mnohdy urychluje. Jenže ne každému vyhovuje. Například senioři zde narazili na problém, ze kterého bývají naštvaní.
Samoobslužné pokladny jsou bezesporu skvělou moderní metodou, která lidem zpříjemňuje nákupy. V prodejnách bývá k dispozici více přístrojů a fronty u těchto typů pokladen nejsou nijak dlouhé. Nákup je tak mnohem rychlejší, obchod nepotřebuje více prodavaček a nakupující mají větší soukromí. Jenže ne každý je s moderními přístroji spokojený. Například senioři v Lidlu narazili na nepříjemnost, která může potkat každého z nás.
Proč obchody instalují samoobslužné pokladny?
Zpočátku byly tyto pokladny jen ve vybraných řetězcích. Lidé se na nich učili markovat zboží a pro některé to bylo něco, čemu se chtěli raději vyhnout. Jenže s postupem času se začaly instalovat i do dalších obchodů. Dnes už je tedy najdete téměř všude. A nejen v supermarketech, ale i třeba v drogeriích, v prodejnách s nábytkem či v hobby marketech.
Jejich oblíbenost stoupá nejen mezi zákazníky, ale i mezi samotnými majiteli. Přeci jen se jedná o stroj, který pracuje automaticky. Zaměstnavatelé tak nemusí zaměstnávat více lidí a ušetří na mzdách. Mezi lidmi se ale najdou i odpůrci, kterým by tyto stroje vůbec nechyběli. Jedná se hlavně o seniory. Někteří starší lidé totiž neumí s těmito přístroji pracovat. Se samoobslužnými pokladnami mají problém i lidé, kteří se nespokojí s tím, že by se museli obsluhovat sami. A nesmíme zapomínat na lidi, kteří s tímto typem pokladny nemají dobré zkušenosti.

Lidé sice preferují bezkontaktní platbu, ale ne všichni
Podle Indexu prosperity a finančního zdraví, který sestavila Česká spořitelna, Evropa v datech a Sociologický ústav Akademie věd preferuje platbu kartou 75 % Čechů. Zaplatit kartou, mobilem či hodinkami je pro většinu lidí jednodušší, než hledat bankovky a drobné v peněžence. Navíc to urychluje nákup a zákazníci tak mohou rychleji opustit obchod.
I když má bezhotovostní platba řadu výhod, mnozí z nás a hlavně senioři preferují platbu v hotovosti. V takovém případě ale mohou narazit na problém, pokud nakupují v Lidlu a rozhodnou se vyrazit k samoobslužné pokladně. Při placení je totiž může čekat šok a nepříjemný zážitek.
Senioři mají problém se samoobslužnými pokladnami v Lidlu
Pokud chodíte pravidelně nakupovat do Lidlu, určitě už jste zaznamenali samoobslužné pokladny. Hodně lidí je tu uvítalo, ale někteří senioři s nimi měli velký problém. Jakmile si totiž namarkovali a chtěli zaplatit, zjistili, že mohou platit pouze platební kartou, dárkovou kartou a skrze Lidl Pay.

Lidé u pokladen si začali stěžovat
Představte si, že si starší člověk nevšimne cedule, na které je napsáno, že na samoobslužných pokladnách nejde platit hotově. Vyskládá si nákup na pult, namarkuje jej a chce zaplatit hotově. Jenže najednou zjistí, že to nejde. V tu chvíli se může mnoho lidí cítit rozpačitě. Neví, co mají dělat a už tuší, že návštěva obchodu se protáhne. Obsluha totiž musí nákup zrušit a zákazníka poslat na klasickou pokladnu. Pro osoby, které už tak mají problémy s novými technologiemi a i s pohybem, to může být náročná situace.
Samoobslužné pokladny v Lidlu jsou v tuto chvíli nastavené na bezhotovostní platby. Ne všem zákazníkům to však vyhovuje. Někteří proto mohou příště zamířit do prodejen, kde je možné platit i hotově. Zda na tyto podněty Lidl v budoucnu zareaguje, ukáže až další vývoj a zpětná vazba od zákazníků.
Lidl testuje nový prodejní model
Kromě toho, že pro zákazníky může být používání těchto zařízení nepříjemné, může se stát, že je k nim nasměřují samotní zaměstnanci. Tento obchodní řetězec totiž začal testovat nový prodejní model. V méně vytížených hodinách je u klasických i samoobslužných pokladen jen jeden pracovník. Tradiční pokladny jsou v tu dobu zavřené a personál je k dispozici u samoobslužných stanic. Nakupující tak mohou dokončit nákup pouze u nich. Naštěstí je možné požádat o obsluhu u klasické pokladny.
Zákazníkům proto nezbývá, než sledovat informace a využívat klasické pokladny. V případě potíží se mohou obrátit na personál, který by jim měl poradit nebo pomoci.