Vláda zakázala prodej těchto rohlíků v Lidlu i Kauflandu. Důvod nepochopíte
Jemné, křupavé a pro mnohé nepostradatelné. Rohlíky patří mezi nejoblíbenější druhy pečiva v Česku. Najdeme je na stole k snídani, jako přílohu k polévce i v dětské svačině. Češi jich ročně zkonzumují miliony a málokdo si umí představit, že by jednoho dne z regálů zmizely. Jenže právě to se může snadno stát, pokud pekaři nedodrží přísné požadavky na jejich výrobu a prodej.
Rohlík, který nesplňuje zákonné náležitosti, dnes už běžně v regálu nenajdete – a to ani v květnu, ani nikdy jindy. Supermarkety jako Lidl, Kaufland nebo Albert mají povinnost prodávat pouze pečivo, které odpovídá aktuální legislativě.
Co musí rohlík splňovat, aby se mohl prodávat
Prodej pečiva v České republice se řídí hned několika právními předpisy. Mezi ty klíčové patří zákon č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích, vyhláška č. 333/1997 Sb., a také evropské nařízení (EU) č. 1169/2011 o poskytování informací o potravinách spotřebitelům. Tyto předpisy určují nejen požadavky na složení, ale také na označování rohlíků a dalšího pečiva.
Každý rohlík nabízený k prodeji musí splňovat podmínky pro jakost, mít známý původ, a pokud byl zmrazený, musí být jasně označen jako „rozmrazený“ nebo „ze zmrazeného polotovaru“. Zákazník tak musí mít vždy možnost rozpoznat, zda kupuje čerstvé pečivo nebo pouze rozmrazený výrobek.

Označení „čerstvý“ nesmí klamat
Jedním z nejdůležitějších bodů je, že rozmrazené pečivo se nesmí označovat jako čerstvé. Pokud by k tomu došlo, šlo by o porušení zákona, které může vést až k zákazu prodeje. Supermarkety proto mají povinnost umístit k takovému pečivu viditelné označení, aby zákazník nebyl uveden v omyl. Označení musí být umístěno přímo na cenovce, štítku nebo na jiném viditelném místě v blízkosti výrobku.
Inspektoři Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI) pravidelně kontrolují, zda obchody tyto povinnosti dodržují. Pokud zjistí, že je rohlík prezentován jako čerstvý, ačkoliv byl rozmrazený, může následovat zákaz jeho prodeje, případně i finanční sankce.
Složení musí být k dispozici, alergeny povinně
I u nebaleného pečiva, jako jsou rohlíky v samoobslužných regálech, musí mít spotřebitel přístup ke složení výrobku. To znamená, že obchodník musí v místě prodeje jasně a čitelně uvádět seznam složek, například na nástěnce, v katalogu nebo elektronicky. Pokud rohlík obsahuje alergeny, musejí být výslovně vyznačeny, například tučně nebo barevně, tak aby byly zřetelné.
Mezi nejčastější alergeny v běžných rohlících patří lepek a sezam, případně vejce nebo mléko v závislosti na receptuře. Pokud takové informace obchod neposkytne, opět se vystavuje riziku postihu.
Některé rohlíky v regálu už nikdy neuvidíte
Inspektoři důsledně kontroluj nejen označení, ale i složení. Rohlíky s nepovolenými přísadami, nedostatečně označené nebo bez jasného původu se už do regálů v obchodech jako Lidl, Kaufland, nebo kterýkoliv jiný, jednoduše nedostanou. Například pečivo vyrobené ze zmrazeného těsta z dovozu, které po rozmrazení není správně označeno, může být okamžitě staženo z prodeje. To samé platí pro výrobky, které obsahují přísady odporující národní nebo evropské legislativě.

Cílem přísnějších pravidel není komplikovat život obchodníkům, ale chránit spotřebitele. Ti mají právo vědět, co přesně kupují, zda je rohlík čerstvě upečený, odkud pochází, a co všechno obsahuje. Zvlášť pokud jde o potravinu, kterou většina Čechů konzumuje prakticky denně. Díky těmto pravidlům se tak z regálů zmizely „podezřelé“ rohlíky bez původu a označení.