Toto je nejpodlejší podraz supermarketů na zákazníky. Zákon ho zakazuje, ale nic to neřeší
Někdo nakupuje jednou týdně, jiný si do obchodu skočí takřka denně. Supermarkety se zkrátka staly běžnou součástí našich životů, a právě proto mnoho lidí sleduje jejich akční nabídky. Letáky plné slev bývají magnetem, lidé si podle nich plánují nákupy, vybírají, kam se vydají, a někdy kvůli jedné jediné položce jedou přes půl města.
Jenže pak přichází zklamání. Člověk si udělá čas, vypraví se do prodejny hned první den akce a místo výhodné koupě ho čeká jen prázdný regál. Zboží, které mělo být za zvýhodněnou cenu, je pryč. A zdaleka nejde o ojedinělý případ. Tato situace, kterou už zažil téměř každý, má navíc poměrně nepříjemné pozadí: zákon ji sice zakazuje, ale v praxi to nic neřeší.
První den akce a zboží nikde
Zákazníci si čím dál častěji stěžují, že když dorazí do obchodu kvůli slevě, kterou zahlédli v letáku, čeká je místo kýženého nákupu jen prázdný regál. A to často už v den, kdy sleva začíná. Někdy v prodejně najdou alespoň štítek s omluvou, že je zboží vyprodané, jindy není ani ten. Zážitek, který by měl být příjemným ušetřením, se tak mění v frustraci a pocit zbytečně promarněného času.
Zdaleka přitom nejde o výjimečné případy. Řada lidí potvrzuje, že se jim to děje opakovaně, a to dokonce i ve chvílích, kdy do prodejny dorazí brzy ráno. Mnohým proto přestává být jasné, jaký má akce smysl, když není co nakoupit. A ještě větší otázka je, jak se k celé situaci staví samotné řetězce.

Zákon mluví jasně
Zákon o ochraně spotřebitele situaci řeší poměrně konkrétně. Pokud obchodník nabízí výrobek za akční cenu, má povinnost zajistit přiměřené množství tohoto zboží s ohledem na délku akce, výši slevy i rozsah propagace. Pokud to nesplní, může jít o tzv. vábivou reklamu, tedy zakázanou obchodní praktiku, která slouží jen k nalákání zákazníků do prodejny, bez reálného záměru jim zboží skutečně prodat.
Konkrétně to stanovuje zákon, který říká, že podnikatel nesmí propagovat produkt, který reálně nemá v plánu dodat, nebo ho má k dispozici v tak malém množství, že není reálné, aby se k němu běžný zákazník vůbec dostal.
Tato věta obchody chrání
Často se ale v akčních letácích objeví drobná poznámka „do vyprodání zásob“. A právě ta mění celou situaci. Pokud je totiž akce formulována tímto způsobem, obchodník nenese odpovědnost za to, že zboží nebude k dispozici po celou dobu trvání slevy. Jednoduše řečeno: mohl ho mít na prodejně jen první den, nebo i jen několik kusů, a z právního hlediska je vše v pořádku.
Podle občanského zákoníku není v tomto případě obchod povinen držet zboží skladem po celou dobu akce. Právníci ale upozorňují, že i tak by měl být zákazník jasně a předem informován, tedy například touto formulací v letáku. Pokud tam chybí, a přesto zboží není dostupné, může být problém.
Co říkají samotné obchody
Obchodní řetězce se obvykle hájí tím, že poptávku po akčním zboží nelze vždy předem přesně odhadnout. Lidl například tvrdí, že plánování probíhá na základě chování zákazníků v konkrétní lokalitě, předchozích prodejních dat a dalších faktorů. „Akční nabídky se plánují s velkým časovým předstihem a pro každou prodejnu existuje stanovený příděl daného výrobku,“ uvedla mluvčí řetězce pro server Kupi.cz.
Podobně mluví i Kaufland, který má podle svých slov velmi přesný systém plánování a tvrdí, že nedostatek zboží během akce je u nich výjimečný. „Naším cílem je, aby zákazník měl zboží dostupné v našich prodejnách po celou dobu trvání akce,“ dodala mluvčí Renata Maierl. I přesto ale občas může dojít ke komplikacím, zpožděné dodávky, porucha linky, nebo technická závada. A zákazník opět odejde s prázdnou.

Může se jednat pouze o trik
Marketingoví odborníci upozorňují, že vytváření nedostatku může být i záměrné. Je známo, že pokud je něco omezené, lidé to chtějí o to víc. A v případě supermarketů se může stát, že hlavním cílem akce není skutečně prodat dané zboží, ale přilákat zákazníka do prodejny. Když už tam je, pravděpodobně si koupí i něco jiného a i když nesežene to, co hledal, obchod na tom vydělá.