Tohle se děje v Lidlu a Kauflandu po zavíračce. Změní vám to pohled na kvalitu potravin
Přemýšleli jste někdy o tom, co se odehrává v supermarketech po zavírací době? Jak zaměstnanci nakládají se starým pečivem anebo třeba zeleninou? Spousta lidí o tom má mylné představy. Skutečnost je ale zcela jiná.
Mnozí mají za to, že je práce prodavačů a prodavaček naprosto jednoduchá. Vždyť přece tito lidé jen celý den sedí za pokladnou, markují zboží a hned, co se večer obchody uzavřou, spěchají do šatny a následně co nejrychleji odcházejí domů. Jenže tato představa by nemohla být vzdálenější od pravdy. Jakmile totiž skončí otevírací doba, mají před sebou zaměstnanci ještě nemalé množství práce.
Úklid i kontrola
Po uzavření supermarketů prodavači odevzdávají manažerům tržby a musí se vrhnout na celou řadu úkonů. Práci si přitom rozdělují. Zatímco někteří se starají o večerní úklid, během kterého omývají pokladny a vytírají podlahu, jiní se pouštějí do kontroly zboží.
Zaměřují se přitom pochopitelně hlavně na jeho trvanlivost. Zboží, které je uplynutí doby spotřeby neprodejné (například maso a uzeniny), se likviduje. Naopak trvanlivé potraviny, u nichž vypršela minimální trvanlivost, se pak zlevňují a prodávají se tedy za výhodnější ceny. V tomto případě jde třeba o různé instantní směsi, balené cukrovinky anebo třeba konzervy.

Co s pečivem?
U pečiva je pak situace poněkud odlišná v závislosti na daném obchodním řetězci. Zatímco některé supermarkety neprodané zboží nabízí na druhý den ráno zákazníkům za podstatně snížené ceny, jiné je posílají na dobrou věc. Například řetězec Albert.
„Albert se zaměřuje na darování neprodaného pečiva potravinovým bankám a v případě, že již není pečivo vhodné k lidské konzumaci, poskytuje je zvířecím farmám a záchranným stanicím,” prozradil v loňském roce Jiří Mareček, ředitel komunikace zmíněného řetězce.
Supermarkety, které se snaží prodat pečivo z předchozího dne se slevou, pochopitelně vybírají jen takové kusy, které jsou stále poživatelné. Například tedy pečivo, které obsahuje sýr či nějaký druh uzeniny, se kvůli bezpečnosti potravin bezpodmínečně odepisuje.
Zároveň se ovšem obchodníci snaží omezit plýtvání na minimum. Z tohoto důvodu pak ve večerních hodinách zaměstnanci nedoplňují pečivo v takovém množství jako přes den. Kvůli tomu logicky zákazník nemá leckdy zrovna velký výběr. Zároveň se ale předejde nadměrnému zbavování se neprodaného pečiva.

Dbají i na čerstvost zeleniny
Obchodníci se snaží nabízet svým zákazníkům co nejčerstvější zboží. Zaměstnanci supermarketů proto sektor s ovocem a zeleninou procházejí a kontrolují každé ráno předtím, než se prodejna otevře.
Každý den se pochopitelně nenahrazují neprodané kusy z předešlého dne novou várkou. Jen se kontrolují, zda jsou stále v dobrém stavu a nejsou nijak plesnivé či poničené. Jestliže pak zaměstnanci na některém z kusů ovoce a zeleniny najdou plíseň, zboží se zbaví. Pokud se na něm ovšem nachází jen menší defekt například v podobě otlučenin, spousta obchodníků pak takové produkty prodává se slevou.
Například Lidl na to jde jinak. Ten už před několika lety začal prodávat bedýnky plné ovoce a zeleniny, které pak nahradil speciálními taškami. Do těch ovšem nedává žádné poškozené kusy ovoce a zeleniny. Plní je například zbožím, u kterého se protrhla síťka, anebo do tašek dává potraviny z větších balení, ve kterých byl špatný jen jeden kus. Takovou tašku pak Lidl prodává za 25 korun.
Kromě Lidlu ale tašky a bedýnky se zlevněným zbožím začala nabízet i celá řada jiných supermarketů, a to jak v kamenných prodejnách, tak také v e-shopech.