Tohle dříve měla ve výbavě i ta nejchudší nevěsta. Komu to ještě na půdě nesežrali moli, vydělá dnes desetitisíce
Vzít do ruky starý vyšívaný ubrus po babičce nebo rozložení části kroje může znamenat víc než jen nostalgickou vzpomínku. V době, kdy je zájem o tradiční kroje a ruční výšivky stále větší, takový kousek může proměnit špínu a prach na půdě v reálný zisk. Dnes se cenové rozpětí pohybuje od několika stovek až po desetitisíce korun v závislosti na kvalitě, stáří, provenienci a stavu zachování. A když něco zůstalo zachovalé až do dneška za pár desítek korun, může vás čekat finanční překvapení.
Vyšívání není jen dekorace. V dobách, kdy dívky dostávaly za povinnost vytvořit vlastní výbavu, vznikaly na ubrusech symbolické motivy květin a srdcí. Kromě krásy a symboliky byla výšivka svou dekorativní technikou zároveň formou ochrany a přání štěstí. Každý kraj měl své motivy. Ve Slovácku známe výrazné florální vzory typické pro okres Uherské Hradiště. Na moravském jihu a Brněnsku se používala červená výšivka na bílém plátně v podobě zástěr kordulek a šátků.
Tyto symboly a zvyklosti lze dohledat už v 19. století. Dnes je každý ubrus nebo část kroje jakýmsi zachovaným historickým artefaktem. Výšivka je ruční práce a odráží kulturní identitu konkrétní rodiny a regionu.

Jaké ceny dnes lidé platí
Na aukčních webech najdete levné vyšívané ubrusy od 100 až do 300 korun. O něco kvalitnější kousky s původem nebo speciálními motivy pak dosahují cen od 1 000 až do 3 000 korun. V případě sběratelských věcí s ruční výšivkou stejného vzoru jako kdysi se cena šplhá až na 8 000 korun. Pásky, šátky nebo zástěry z krojů mají hodnotu 250 až 1 100 korun. Když je kroj pěkně zachovalý a kompletní, může mít cenu až 15 tisíc.
A jestli narazíte na opravdový skvost třeba z dávno zapomenuté vesnice nebo s výšivkou, kterou už nikdo neumí, cena se může vyšplhat klidně na 20 až 26 tisíc. To už není hadřík do skříně, ale skoro rodinný poklad.
Kde nejvíce vyděláte
Výhodou online prodeje je, že můžete snížit základní cenu a umožnit dražbu. Pokud prodáváte starožitné textilie s historickou hodnotou, může se vyplatit i nabídka na webu specializovaném na kroje nebo vystavení na folklorní výstavě. Tyto kanály mohou oslovit sběratele, kteří jsou ochotni zaplatit navíc. V některých případech osobní prodej umožní rychlejší domluvu díky autenticitě a znalosti příběhu kroje.
Jak připravit textil účinně
Nejdříve je potřeba ubrus nebo část kroje vykartáčovat, vyprat v jemném režimu a v případě potřeby provést opravy v podobě zašití nebo vyčištění. Kdo má možnost, může nechat odstranit drobné vady u odborníka. Z praktických důvodů je vhodné pořídit rozměry, informovat o materiálu a regionálním původu a pořídit detailní fotografie. Čím víc informací dáte, tím lépe. Může to zvýšit důvěru a přesvědčit i náročnější kupující.
Nejčastější chyby prodejců
Odhad ceny bez doložení kvality, fotky s výšivkou v měkké poloze nebo bez přiblížení detailu výrazně snižují vyhlídky na prodej. Totéž často vede k rozmarnému očekávání bez dostatečné autentizace. Oproti tomu se výrazně vyplatí zdůraznit ruční práci, regionální motiv nebo sběratelskou hodnotu. Tedy vše, co nevidíte v běžném obchodě. Přidání vlastní rodinné historie nebo předchozího majitele může pomoci.
Proč to má smysl
Díky zvýšenému zájmu o folklor a vintage dekorace se z ručně vyšívaných textilií stává doplněk moderních interiérů. Ti, kdo hledají originální dekoraci do obýváku, kuchyně nebo ložnice, ocení ručně vyšívané ubrusy jako umělecká díla. To vysvětluje, proč hodnota roste.

Zděděné poklady mají skutečnou hodnotu
Když máte doma ubrus, zástěru nebo část kroje, není na škodu prověřit trhy a cenu. Správná fotografie, dobrý popis a vědomý prodej přes kvalitní kanály mohou přetavit starý textil v hodnotu. A přitom zůstane zachována tradice, umění a kulturní odkaz rodiny. Může to být příjemné překvapení i návrat k rodinným vzpomínkám.