Za každou cenu vezměte mléko jen z této police v regálu. Dávají sem ty nejčerstvější
Obchodníci se bohužel někdy snaží své zákazníky ovlivnit tak, aby kupovali jimi preferované zboží, nebo zboží horší kvality, případně za vyšší cenu. My všechny tyto triky známe, a proto vám poradíme, do jakého regálu sáhnout, abyste neplatili zbytečně vysokou cenu a vybrali si, co potřebujete.
Cílem obchodníka je, aby zákazníky zaujal na první pohled. Podle toho staví zboží nejen do regálů, ale také přizpůsobuje prostor v obchodě a barevnost zboží.
Strategie obchodníků nejsou stejné
V každém obchodě platí dvě zásady. 1) Zákazníka hned u vstupu nalákat, 2) prodat to, co je nutné prodat před doplněním dalšího zboží nebo co se dobře prodává.
Pro oba případy obchod upravuje systém uložení zboží a dispozici jednotlivých sekcí. Zkuste si někdy všimnout, že některé obchody hned u vstupu upřednostňují ukázku čerstvosti, takže jako první vystaví ovoce a zeleninu, případně květiny nebo hotová jídla a nápoje v rámci nějaké „fresh sekce“.
Jiné obchody zase nabídnou nejdříve akční, limitované zboží nebo zboží, které vůbec nesouvisí s potravinami, ale spíše s domácností, zahradou, elektronikou, hračkami. Než přijdete k potravinám, pro které jste původně přišli, zastavíte se u zajímavých produktů, které jsou v extra slevě nebo je zrovna nepotřebujete, ale řeknete si, že vám někdy přijdou vhod. Jde o tzv. impulzivní nákup.
Strategií je mnoho a každý obchodník je má trochu odlišné. Některé obchody časem úplně vymění regály. Zatímco jste byli například na kuchyňské potřeby zvyklí v lokalitě u pokladen, najednou jsou nedaleko vchodu hned za drogerií. S řazením zboží moderním obchodům pomáhá i speciální software. Často do umístění zboží v regálech zasahují i výrobci produktů, kteří si mohou za lepší pozici připlácet.
Někdy ovšem obchodníkům a výrobcům trochu křivdíme, protože může být dispozice obchodu komplikovanější a ten tak musí reagovat například na umístění chlazených produktů co nejdál od oken a dveří, které bývají v letních měsících zdrojem tepla. Někdy se manažeři snaží ulehčit přístup zaměstnanců mezi regály a skladem.

Když se supermarket potřebuje zbavit zásob
Jak praví jedno přísloví: „Co oko nevidí, to srdce nebolí.“ Supermarkety se logicky snaží prodat to zboží, u kterého potřebuje zrovna největší odbyt. Může se jednat o jeho vlastní značku, ale také zboží před expirací, které zanedlouho začne nabízet ve slevě. Jde o princip, kdy nově přivezené zboží putuje do zadních částí regálů a starší je posunuto dopředu. Samozřejmě to má svoji logiku, protože se tím mimo jiné omezuje zbytečné plýtvání.
Jestli tedy hledáte to nejčerstvější mléko, sáhněte do zadní části chladničky. U trvanlivého mléka, které je vyskládáno na paletách, zkuste sáhnout k zadní stěně nebo neberte hned z vrchní části hromádky.
Střed regálu je nejvýhodnější
Nejlepší pozice pro prodej zboží se nachází zhruba uprostřed regálu na úrovni očí. Zákazník se nerad sklání nebo natahuje krk výš, než musí, takže instinktivně hledá v místech, kde je to nejjednodušší. V takovém případě ale často platí, že úplně nejníž najdete ty nejlevnější varianty daného produktu a úplně jiné značky, než na které jste zvyklí. Nemusí mít přitom horší kvalitu, jen si například nemohli jejich výrobci dovolit zaplatit za lepší místo s vyššími prodeji.

Doprostřed regálů se umísťuje také zboží, které je u zákazníků v oblibě. Existují ale i jiné extrémy v momentě, kdy je o zboží až příliš velký zájem. Pak může na jeho úkor obchodník upřednostnit prodej odlišné varianty, která není tak populární (a někdy je i méně kvalitní), aby i ji prodal. Zkuste si například v supermarketu Lidl najít hotové lasagne do trouby s hovězím masem. Vzhledem k tomu, jak je tento výrobek populární, musíte se prohrabat zadními krabicemi, protože vepředu v drtivé většině najdete jen lasagne s vepřovým masem.
Na tyto základní principy zkuste při nákupu myslet a občas se sehnout, abyste si porovnali ceny od jiných výrobců. Dalším doporučením je nakupování jen skutečně toho, co potřebujete. Ideální je mít u sebe sepsaný seznam produktů a jít si za svým.
Zdroje: magazin, plzen.rozhlas, eatingwell