Prodavačka z Lidlu anonymně přiznala, jak pozná potraviny, které se budou zítra zdražovat. Teď ušetřím tisíce
Ceny potravin se neustále mění a zákazníci mají často problém se v nich zorientovat. Existuje však několik způsobů, díky kterým budete mít v cenách výrobků v obchodech vždy jasno. Přinášíme tipy, které byste měli znát, pokud rádi nakupujete co možná nejvýhodněji.
Kdo chce nakupovat potraviny výhodně, ten se musí smířit s tím, že nějaký čas bude muset obětovat pro sledování aktuálních cen. To se skutečně vyplatí, protože dlouhodobě můžete ušetřit i několik desítek procent ze svého rozpočtu na jídlo. Ceny lze sledovat buď v klasických papírových letácích, nebo je můžete prolistovat i online, což může být pro někoho přehlednější. Sledovat ceny však můžete i jinak.

„Lidi si pořád stěžují, že se ceny mění, ale někteří se ani nedívají do letáků. Alespoň ne pořádně. Tam najdou nejen akční cenu, ale někdy také průměrnou cenu za posledních 30 dnů. Na internetu lze navíc sledovat vývoj cen jednotlivých výrobků,“ popisuje prodavačka, která si přála zůstat v anonymitě. Zákazníkům doporučuje nejen sledovat letáky, ale také si porovnávat ceny několika řetězců. Možná tak zjistí, že někde koupí stejný výrobek v akci mnohem levněji, navíc budou přesně vědět, kdy se daný výrobek opět zdraží.
Online můžete sledovat aktuální ceny například na portálu Akční ceny.cz, portál Kupi.cz pak sleduje i vývoj cen za dané období. Tam si navíc lze vybrané zboží rovnou uložit i do nákupního seznamu, v obchodě pak můžete zakoupené výrobky odškrtávat a mít tak ve všem dokonalý přehled. A pokud chcete ceny sledovat co možná nejvíc do detailu, mrkněte se na portál Kurzy.cz, kde najdete i přehledné grafy.

Pozor na platnost akčních nabídek v letácích
Letáky jsou v poslední době čím dál více nepřehledné, za což mohou zejména různé platnosti jednotlivých akcí. Nezřídka se stává, že na jedné straně letáku najdeme několik výrobků, některé jsou však v akci v celý daný týden, jiné pouze několik dnů. Zákazníci tak mohou platnost akce snadno přehlédnout a v obchodě zjistit, že daný výrobek již není ve slevě. To je další důvod, proč byste měli letáky sledovat velmi pozorně.
Rozdíl mezi akční cenou a super cenou
V letáku Lidl můžete najít kromě akčních cen také žluté označení „super cena“, která však ve skutečnosti není akční. Pravděpodobně se jedná o další trik řetězce, jak v zákaznících vzbudit dojem, že se jedná o slevu. Tato cena se dlouhodobě nemění a je stále stejná.
Často se také můžeme setkat s tím, že Lidl nabízí akční cenu, kterou vysvětluje takto: „Úspora na měrné ceně v porovnání s produktem ve stálé nabídce, který může být po dobu trvání akce krátkodobě nedostupný.“ Někdy tedy může být pořádný oříšek se v akčních nabídkách řetězců vyznat.

Češi milují slevy, některé výrobky kupují jen v akci
Jedním z důvodů, proč v obchodech neustále vidíme slevy, akční ceny a super ceny, ve kterých můžeme mít potíže se vyznat, může být i to, že Češi opravdu milují slevy. Dokonce údajně existují i výrobky, které by si bez slevy nikdy nekoupili. Nejraději máme ve slevě máslo, maso, kávu i sýry. „Regálová cena potravin je nastavena příliš vysoko a důvodem je právě fakt, že zákazníci nakupují tolik ve slevách. Například až 90 procent kávy se prodá v rámci promoakcí. Kdo ví, jaká je skutečná cena kávy,“ uvedl bývalý ředitel Globusu, Hans-Jörg Bauer.
V posledních letech jsou čeští zákazníci na slevy citlivější ještě více. „Za poslední rok zájem o zboží v akci ještě vzrostl. Řada zákazníků reálně pociťuje dopady aktuální ekonomické situace, a proto se začali daleko více orientovat na cenu,“ sdělil v loňském roce mluvčí řetězce prodejen Penny Tomáš Kubík pro Blesk Zprávy.
Řetězce tedy počítají s tím, že Češi vyhledávají slevy, proto byste to měli dělat také. Tímto způsobem ušetříte i tisíce měsíčně. V opačném případě můžete za potraviny zbytečně utrácet mnohem víc, než byste chtěli.