Prodavač v Tescu anonymně přiznal podle čeho zlevňují zboží: Tímto trikem ušetřím 2 tisíce měsíčně
Možná to vypadá jako jedna z nejjednodušších každodenních činností. Z nakupování v supermarketu se ale snadno může stát finanční past. Přitom stačí k nákupům přistupovat strategicky a měsíčně ušetříte klidně i dvě tisícovky.
V době rostoucích životních nákladů hledá stále více českých domácností způsoby, jak ušetřit. Bez nákupu potravin a drogerie se neobejdeme, i tato oblast ale skýtá možnost výrazných úspor.
Anonymní prodavač z Tesca, nazývejme ho třeba pan Petr, odhalil systém, podle kterého obchody určují, co zařadit do akčních nabídek.

Některé produkty se bez slevy neprodají
„Jedním z hlavních důvodů, proč produkty zlevňujeme, je potřeba zvýšit jejich odbyt. Zboží se často neprodává podle očekávání, na vině může být právě jeho vysoká cena. My ale musíme vyprázdnit sklady a vytvořit prostor pro nové výrobky. Nejefektivnějším způsobem, jak toho dosáhnout, jsou právě slevy,“ prozradil Petr, který už šestým rokem pracuje v jedné z poboček Tesca.
Tento postup je běžný napříč všemi řetězci. Tlak na sklady je enormní, zvláště u sezonních artiklů, jako je oblečení. Ve výlohách obchodních pasáží lze vidět nabídky až 80% slev, protože prodejci nakoupili větší množství zboží. Jejich vyhlídky na dobré prodeje se ale nevyplnily, a tak ze strachu, že se zboží vůbec neprodá, bývá jeho cena radikálně snížena.
Průzkumy dokonce ukazují, že některé věci se bez akční ceny téměř neprodají, typickým příkladem je káva, pivo nebo drogerie.
Marketingový nástroj
Dalším důvodem bývá marketing. Zlevnění je jedním z nástrojů, jak zákazníka dostat do obchodu a přimět ho, aby si koupil i další produkty, ne pouze ty, které byly hlavním cílem jeho cesty. Tak schválně. Kolikrát jste se do konkrétní prodejny vypravili kvůli několika výhodným položkám, a nakonec skončili s košíkem plným dalších věcí, z nichž řada ani nebyla zlevněná? Supermarkety moc dobře vědí, co dělají, a že akční nabídky jsou pro ně v závěru výhodné. Jinak by musely některé zboží vyhodit a neměly by z něj žádný výnos.
Ušetřete dva tisíce za měsíc
Pan Petr se svěřil také s triky, díky kterým každý měsíc na nákupech ušetří minimálně dva tisíce. „Musíte zkrátka sledovat letáky. Pokud možno ze všech obchodů, které v okolí máte. Nabízejí podobné či naprosto totožné produkty, rozdíl v cenách někdy dělá i desítky korun. I nepatrný rozdíl se na vašem rozpočtu v dlouhodobém horizontu projeví. A nesledujte jenom letáky na aktuální týden, pečlivě sledujte i nadcházející akce,“ radí.
Zvýšenou pozornost věnujte slevám na základní potraviny nebo suroviny, které v kuchyni pravidelně používáte. „Takový produkt si nakupte ve větším množství. Jen sledujte datum spotřeby a zvažte, jestli ho do té doby stihnete spotřebovat. Nejlepší je nakupovat do zásoby trvanlivé potraviny, jako jsou například těstoviny, rýže, káva, konzervy nebo drogerie, ty vám vydrží i několik let,“ pokračuje Petr.

Češi jsou mistři v nakupování ve slevách
Češi jsou nákupy ve slevách pověstní. V roce 2024 se takto prodalo 64 % zboží. I když se tento podíl meziročně snížil o 0,3 procentního bodu, Česko stále vede evropský žebříček v akčních nákupech. Tato statistika platí především pro supermarkety, diskonty a hypermarkety. V drogistických řetězcích to bylo 40 % a v e-shopech s rychloobrátkovým zbožím „pouhých“ 26 %.
Ročně se do českých domácností doručí téměř dvě miliardy letáků. Slevy v nich jsou nejčastěji v rozmezí 20 až 30 %, existují ale výjimky v závislosti na sezóně. Zajímavostí také je, že po levnějších cenách stále více prahnou i lidé s vyššími příjmy.