Prodavač Albertu anonymně vysvětlil, proč dělají tuhle nesmyslnou věc. Hned to pochopíte a budete souhlasit
Pokud pravidelně nakupujete v supermarketech, jistě jste tu situaci už zažili. Máte košík plný zboží a chcete ho jít zaplatit, ale otevřená je jenom jedna pokladna, ke které se táhne dlouhá fronta. Vedle je přitom několik dalších kas, nikdo je ale neobsluhuje. Proč k tomuto jevu dochází? Prodavač Albertu odhalil, co se děje v zákulisí obchodu.
Zdá se to být jako nesmyslná věc, která škodí nejenom zákazníkům, ale i obchodu samotnému. Zatímco by mohlo jet několik pokladen současně, v provozu je často jenom jedna, maximálně dvě. Nervózní lidé čekají v dlouhých frontách a zaměstnanci jsou ve stresu, jak se snaží všechny co nejrychleji obsloužit. „Proč prostě neotevřou další kasy?“ možná vás už někdy v té nekonečné řadě napadlo.
Za vším přitom stojí logické důvody. Prozradil nám je nejmenovaný prodavač Albertu, pro účely našeho článku mu říkejme třeba Karel. V pobočce řetězce pracuje už pátým rokem.

Chybí zaměstnanci
„Lidé si často myslí, že máme dostatek zaměstnanců na obsluhu všech pokladen. Realita je ale naprosto odlišná. Není vůbec snadné najít kvalifikované a spolehlivé pracovníky. Tato práce je fyzicky i psychicky náročná, vyžaduje trpělivost, rychlost a přesnost. Ne každý ji zvládne nebo o ni má zájem,“ odhaluje Karel.
Jak uvádí web Jooble, průměrná měsíční mzda pokladní je v současnosti 25 272 Kč. Tato částka při dnešních cenách spoustu potenciálních uchazečů odrazuje.
Pokladní pracuje i ve skladu
Prodejny navíc fungují v systému směn. Jejich plánování musí zohledňovat nejen předpokládaný počet zákazníků, ale také zákonem stanovené přestávky a maximální délku pracovní doby. I to ovlivňuje skutečnost, že není dostatek personálu k obsloužení pokladen.
Mnoho lidí rovněž netuší, že pokladní v některých obchodech zároveň doplňují zboží nebo pracují ve skladě. Pověstný je tím například Lidl.
Pokladny bez pracovníků
Proč je ale v prodejně tolik pokladen, když nejsou lidé, kteří by u nich stáli? Také na tuto otázku má Karel odpověď.
„Supermarkety jsou navrhovány tak, aby zvládly maximální možnou kapacitu zákazníků. To znamená, že počet pokladen odpovídá očekávané špičce, třeba před Vánoci nebo Velikonocemi. Vedení se v takových chvílích snaží dočasně doplňovat stavy. Jedeme přesčas nebo pomáhají brigádníci, aby mohly jet všechny pokladny. Netýká se to ale běžných dnů. Dalším důvodem je nutnost mít záložní kasu. Když dojde k technickému problému, musíme mít k dispozici náhradu,“ vysvětluje.

Tipy, jak se vyhnout dlouhým frontám
Podle webu The Guardian stráví průměrný člověk ve frontě u pokladny až půl roku svého života. To je skutečně vysoké číslo. Zkuste se proto řídit následujícími tipy.
- Nakupujte v méně frekventovaných hodinách. Pokud se chcete vyhnout frontám, naplánujte si nákup na dopoledne nebo na pozdní večerní hodinu. Vyhnete se tak největší nákupní špičce.
- Dívejte se do košíků. Při výběru fronty nehleďte jen na počet lidí před vámi, ale i na množství zboží v jejich košících. Někdy je lepší stoupnout si do řady s pěti lidmi s malým nákupem než za dva lidi s plnými vozíky.
- Pokud máte menší nákup, využijte samoobslužnou pokladnu. V posledních letech je zavádí stále více prodejen. Spousta zákazníků, především těch starších, se jim ale zásadně vyhýbá, což můžete využít ve svůj prospěch.
- Berte v potaz aktuální situaci. Je deštivé počasí? Den před státním svátkem, kdy budou supermarkety zavřené? Nebo zrovna vyšel nový leták? To všechno jsou situace, které souvisí se zvýšenou frekvencí zákazníků.
- Vyberte si prodavačku, která se mračí. Poslední rada je spíše ze skupiny humorných. Pravdou však je, že u usměvavé prodavačky existuje větší šance, že se s vámi pustí do řeči. A to v případě, kdy pospícháte, asi úplně nechcete.