Má vaše babička stále tento obraz na půdě? Dříve nikoho nezajímal, ale dnes může mít hodnotu 3 miliard korun
Na půdách, ve sklepech a za starými skříněmi se někdy skrývá víc než jen zapomenuté věci. Občas se totiž stane, že právě tam někdo objeví předmět, který má hodnotu v řádech milionů korun. A není to jen případ cenných hodin nebo starého porcelánu. V posledních letech se opakovaně ukázalo, že skutečným pokladem může být i starý obraz, který dlouhé roky nikdo nepovažoval za nic výjimečného.
Podobné nálezy se čas od času objeví po celém světě, někdy při rekonstrukci domu, jindy při vyklízení pozůstalosti. A výjimkou není ani Česko. I u nás se v minulosti našla díla ukrytá za nábytkem, pod podlahou nebo na půdě. Jejich majitelé často vůbec netušili, že se dívají na malbu, kterou by odborníci ocenili na miliony. A někdy i víc.
Caravaggio ležel na půdě
Jedním z nejznámějších případů poslední doby je nález obrazu Judita a Holofernes, který ležel přes 150 let na půdě domu ve francouzském Toulouse. Ačkoliv původně vzbudil pochybnosti, znalci později potvrdili, že jde s největší pravděpodobností o dílo barokního mistra Caravaggia z počátku 17. století. Francouzské úřady udělily plátnu status národního pokladu a odhadovaná hodnota dosahuje až 120 milionů eur, tedy přibližně 3,2 miliardy korun.
Obraz byl nalezen náhodou, a to při opravě zatékající střechy. Až do té chvíle o něm nikdo nevěděl. Dlouho se mělo za to, že existuje jen jedna verze této malby. Objev druhé vyvolal senzaci ve světě umění i mezi investory.

Poklad z Prahy
Výjimečný příběh se odehrál také v Praze. V roce 2018 byla při demolici domu ve čtvrti Zbraslav nalezena sbírka téměř 700 obrazů a kreseb židovské malířky Gertrudy Kaudersové. Umělkyně díla ukryla u své přítelkyně před nástupem německých okupantů, protože tušila, že bude pronásledována. A měla pravdu, krátce poté byla deportována do koncentračního tábora, kde zahynula.
Obrazy přežily desítky let ukryté ve zdech, pod podlahou a v krovu domu. Až náhodný nález ukázal, že nejde o několik skic, jak se původně myslelo, ale o rozsáhlou kolekci. Odborníci z pražského Židovského muzea mluví o objevu s mimořádnou historickou i uměleckou hodnotou.
Miliony v zapomenutých obrazech jsou i v Česku
Nálezy s vysokou hodnotou se vyskytují i na území Česka. Jen v posledních letech se objevilo několik děl, která byla po desítky let ukryta v běžných domácnostech. V roce 2021 byl například za 29 milionů korun vydražen obraz Tři dívky v lese od Jana Preislera, který byl dlouho zastrčený za barokní skříní v pražském bytě. Původní majitel jej ukryl v obavách o osud sbírky a jeho potomci o něm dlouho nevěděli.
Další příklad pochází z Opavska, kde byl na půdě domu nalezen portrét císaře Ferdinanda Dobrotivého od Františka Čermáka. Obraz, který byl považován za ztracený, zakoupil stát za 550 tisíc korun. A v Králově Dvoře u Berouna se mezi holubím trusem objevilo přes 300 děl od Josefa Kotrby. Tato díla z půd se často dostanou do aukcí, kde jejich cena může výrazně překročit původní odhad.
Cenné jsou i rámy
Pozoruhodné jsou i případy, kdy na první pohled nenápadný obraz visí celý život v předsíni, a přitom jde o originál od známého autora. Jeden takový případ zaznamenal aukční dům Zezula, když objevil akvarel od Rudolfa von Alta, dvorního malíře císaře Františka Josefa I. Drobné dílo viselo u dveří starší dámy, která si myslela, že jde o bezcennou památku. Po odborném posouzení bylo prodáno za 370 000 korun.
A nejde jen o obrazy samotné, hodnotu mohou mít i rámy, zejména staré barokní nebo renesanční. Některé se draží i samostatně za desítky tisíc korun. Sběratelé oceňují nejen jejich stáří, ale i umělecké řemeslo, s nímž byly vytvořeny.
Obraťte se na odborníka
Odborníci se shodují, že majitelé starších děl by se měli obrátit na aukční síně nebo znalce, kteří jim zdarma poradí. Stačí zaslat fotografie, rozměry, případně podpis a stručný popis. Pokud se ukáže, že jde o hodnotné dílo, může být zařazeno do aukce. Důležitou roli hraje také prokázání původu obrazu, například pomocí výstavních katalogů, odborných článků nebo archivu sběratelů.
Ať už jde o malbu, kresbu, rám nebo dokonce ilustraci ve staré knize, cenný může být i předmět, který dlouho nikoho nezajímal. V některých případech jde o statisíce, v jiných o miliony. A výjimečně, jako v případě Caravaggiova obrazu, i o miliardy.