Každé dítě v Česku mělo pět těchto plyšáků. Dneska se prodávají za 4 000 korun. Nejspíš je máte stále doma
Zatímco dnešní děti mají na výběr z nepřeberného množství hraček, nabídka v 80. letech byla značně skromnější. Přesto existovaly produkty, které si podmanily celou generaci a ve svém pokojíčku je mělo snad každé dítě. Některé dokonce několik kusů. Dávné symboly Tuzexu se dneska prodávají za tisícové částky.
Existuje plyšák, který vyvolává nostalgické vzpomínky u dnešních čtyřicátníků a padesátníků. Zprvu se jednalo o luxusní zboží, které bylo k dostání jen v Tuzexu. Později se rozšířilo i do běžných prodejen a jeho vlastnictví bylo pro tehdejší děti naprostou povinností.
V současnosti ho vnímáme jako jednu z retro ikon 80. let.

Kříženec panenky a plyšáka
Roztomilé stvoření, které se originálně jmenuje Monchhichi (vyslovuje se jako Mončitči), si získalo srdce dětí po celém světě. Československo nebylo výjimkou. Takzvaný Mončičák měl dětský obličej, velké oči a velké uši a nejčastěji si cumlal palec. K tomu sloužil malý otvor v jeho ústech.
Své kořeny měl v daleké Asii. V lednu 1974 ho vytvořil Koichi Sekiguchi, majitel stejnojmenné japonské společnosti Sekiguchi. Inspiraci našel při návštěvě Německa, kde v obchodě s hračkami zahlédl překrásnou panenku. Ta ho natolik zaujala, že se rozhodl podle ní vytvořit novou hračku pro děti. Měl to být jakýsi kříženec klasické panenky a plyšového zvířátka. I to je důvod, proč je Mončičák naprosto jedinečným druhem, který ve zvířecím světě nemá obdoby. Nejblíže by se jeho vzhled dal možná přirovnat k medvídkovi.
Po několika letech práce a vymýšlení vznikl první páreček Monchhichi, kluk a holka. O rok později, v roce 1975, započal export výrobku do Německa a Rakouska, následovala Velká Británie, Francie, Itálie, Dánsko, Španělsko a Maďarsko. V Německu byla hračka během osmdesátek natolik populární, že se prodávala dokonce více než v rodném Japonsku. Do Severní Ameriky Mončičák dorazil v roce 1980, kdy licenci koupila společnost Mattel.
Nezaměnitelný originál
Původní plyšák byl asi 20 centimetrů vysoký, jeho tělo zdobila tmavohnědá srst a ocas veliký zhruba jako ukazováček. Pravá ruka držela malou lahvičku, která se dala přiložit k ústům. Lahvičku později nahradil palec. Některé verze vydávaly zvuky. Mončičáci měli dokonce i svůj vlastní butik s oblečením a dalšími doplňky včetně nábytku.
Jak šel čas, výrobek prošel několika proměnami. Barva očí se z původní modré změnila na hnědou a transformací prošel také materiál plyšového kožíšku. I když existuje mnoho barevných variací, základní barva zůstává hnědá.
Boom v Československu
Boom Mončičáků v Československu nastal kolem roku 1985. Téměř každé dítě na základní škole ho buď vlastnilo, nebo po něm toužilo.
Zajímavostí je, že se u nás prodávaly převážně nepůvodní Mončičáci dovezení z Maďarska. Lišily se například výrazem v obličeji nebo barvou kožíšku.

Sběratelská rarita
I po téměř 50 letech od svého vzniku se tyto plyšové hračky stále vyrábějí. Jejich cena v běžných obchodech se pohybuje okolo 700 Kč.
Originální Mončičáci jsou dnes sběratelskou raritou. Mnoho lidí je má doma uložené, aniž by si uvědomovali jejich potenciální hodnotu. Zatímco ceny nejlevnějších kusů na českém online tržišti Aukro začínají na 77 Kč, za ty nejcennější chtějí jejich majitelé až 4000 korun.
Proberte se starými věcmi ve sklepě nebo na půdě, možná tam jednoho také najdete a přijdete si díky tomu na pěkné peníze!