Jela jsem s dcerou autem. Rozplakala se a řekla něco, co mi změnilo pohled na svět
Na internetu jsme narazili na příběh mámy, která jela se svou dcerou autem do města. Normální den, běžná cesta. Až do chvíle, kdy dcera najednou zpozorněla, podívala se kolem a řekla něco, co mámě utkvělo v hlavě.
Všimla si, kolik aut jezdí úplně prázdných. Kolik z nich veze jen jednoho člověka. A jak moc je všude hluku a zápachu. Najednou položila jednoduchou otázku, proč všichni nejezdí radši vlakem? Od té chvíle už prý máma kouká na silnice trochu jinak.
Doma se k tomu pak vrátily. Dcera prý mluvila o tom, jak ji trápí, co všechno auta způsobují. Řekla, že by si přála, aby co nejvíc lidí jezdilo vlakem. A že by mohly začít i ony. Maminka souhlasila. Ne že by už nikdy nenastartovaly auto, ale od té doby prý do školy, na výlety i do města jezdí raději vlakem.
Většina Čechů za volantem
Podle nejnovějších dat se více než 60 % Čechů dopravuje do práce autem. Pro mnoho lidí je to pohodlné, rychlé a často i jediné dostupné řešení, zvlášť v menších obcích, kde je hromadná doprava omezená. Jenže každé takové auto na silnici znamená nové emise oxidu uhličitého, hluk, znečištění ovzduší a celkové zatížení infrastruktury. Pokud je navíc řidič v autě sám, je efektivita dle odborníků naprosto minimální.
Průměrné osobní auto vypustí přibližně 110 gramů CO₂ na každý ujetý kilometr. Když ale auto obsadí čtyři lidé, emise na osobu se sníží. Jenže ve skutečnosti cestuje většina aut poloprázdná, statisticky v průměru jen s 1,7 osobami na palubě. U nás je navíc běžné, že i školáci a studenti jezdí do školy jako spolujezdci v autech, zatímco pěší nebo hromadná doprava zůstává stranou.

Srovnání: vlak, autobus a letadlo
Auta ale zdaleka nejsou jediným zdrojem emisí v dopravě. Letecká doprava sice tvoří „jen“ asi 3,5 % celkových emisí skleníkových plynů v EU, ale je nejrychleji rostoucím segmentem. Její vliv na klima je navíc podstatně vyšší kvůli tzv. radiačnímu působení, vedle CO₂ letadla produkují i další látky, které zesilují oteplovací efekt. Cestování letadlem tak může být dvakrát až čtyřikrát škodlivější, než ukazují samotná čísla CO₂. Autobus vychází při plné obsazenosti zhruba na 25 gramů CO₂ na osobu a kilometr. Vlak je na tom velmi dobře, elektrické vlaky generují přibližně 50 gramů na osobu a kilometr.
Cestování není jen o CO₂
Při volbě dopravního prostředku bychom dle odborníků neměli brát v potaz jen oxid uhličitý. Auta navíc přispívají ke smogu, hluku, záboru půdy pro silnice a parkoviště nebo zvyšování teplot ve městech. V některých městech už začali investovat do podpory cyklodopravy, jinde do integrované hromadné dopravy.

V České republice máme tendenci vnímat auto jako nezbytnost. Často ho volíme i tam, kde existují jiné možnosti, třeba na pár kilometrů do práce, do školy nebo na nákup. Podle průzkumů je to často otázka zvyku. Auto je po ruce, je pohodlné, nemusíme stát na zastávce. Ale právě tyto každodenní zvyky tvoří největší část emisí. Jedna cesta sama o sobě nic nezmění, ale miliony takových jízd už ano. Hlavní problém dle odborníků je, že spousta lidí nevidí dopad svých cest v reálném čase. CO₂ nemá barvu, nevoní nebo nepíská v uších.