Češi zuří kvůli obchodům: „Přestaňte s tím hned teď, jinak končíme s nakupováním“
Čeští zákazníci jsou nespokojeni s přístupem personálu v některých obchodech. Tvrdí, že ztížený přístup k některým produktům je zdržuje při nakupování, a mnozí dokonce pohrozili, že do prodejny vůbec nevkročí, pokud se situace okamžitě nezlepší.
Mnoho zákazníků má pocit, že by nakupování mělo být o něco rychlejší. Přibylo totiž stížností, že některé výrobky nejsou běžně dostupné přímo v regálech, ale k jejich přístupu je potřeba vyhledat pomoc personálu, který otevře uzamčené vitríny nebo přinese zboží ze skladu. Taková očekávání ale narážejí na špatné zkušenosti několika obchodních řetězců: „Chápu, že je to kvůli prevenci krádeží, ale pokaždé, když chci koupit dražší elektroniku, musím shánět někoho z personálu. Ten pak přinese jeden produkt, a když se chci podívat na jiný, opět musím čekat, až ho najde na skladě,“ říká jedna z pravidelných zákaznic.

Podle některých lidí je bezpečnostní opatření obchodníků v pořádku, pokud jde o velmi cenné zboží, ale ostatní v něm vidí nepřiměřenou překážku a hlavně ztrátu času. „Už vím, v jakých obchodech trvá dlouho, než najdu kompetentního prodavače, protože každý se specializuje na něco jiného. Radši už jezdím někam jinam nebo vybírám na e-shopu. A když se nedočkám brzké asistence, prostě nenakoupím vůbec,“ tvrdí další nespokojený zákazník, který dorazil do marketu pro konkrétní kousek elektroniky, ale poté, co nenašel žádnou volnou obsluhu, odešel.
Uzamčené vitríny a prázdné krabice
Rozhořčení vzbuzují také zamčené vitríny s drobnou elektronikou či kosmetikou, v kterých člověk často vidí jen prázdný obal zboží na ukázku. Skutečná položka je pak uložená v samostatném skladu, kam běžný návštěvník nesmí. „Než zavolám personál, ten přinese klíč a odemkne vitrínu, uteče pomalu deset minut. Když spěchám, nemám na to nervy,“ postěžoval si další kupující, který si nepřál být jmenován.
Podobně je to i s alkoholem, který je možné nakupovat jen u jedné pokladny, kde prodavačka kontroluje jeho prodej. Část nakupujících tak ztratí chuť cokoli pořizovat, protože je odrazuje nutnost vystát dlouhou frontu nebo hledat zaměstnance s oprávněním alkohol vydat. „Chodím k samoobslužným pokladnám, protože u běžných pokladen se tvoří dlouhé fronty. Jenže když mám v košíku láhev vína, nákup se protáhne ještě víc. Na souhlas obsluhy, že je mi více než 18 let, musím čekat třeba i 10 minut,“ potvrzuje jedna ze zákaznic. Podle vyjádření jednoho z prodejců je to nutné kvůli přísným zákonným opatřením a prevenci rizikového chování, nicméně připouští, že se setkávají s kritickými reakcemi.

Co si o stížnostech myslí obchodníci
Některé řetězce odmítají, že by opatření byla přehnaná. Tvrdí, že je to obrana před rostoucí kriminalitou nebo neopatrným zacházením se zbožím. „Nechceme zákazníky obtěžovat, ale bohužel se setkáváme s krádežemi. Zabezpečení některých produktů je nevyhnutelné,“ uvedl jeden z managerů sítě prodejen s elektronikou. Zároveň ale zdůraznil, že se snaží zkrátit dobu čekání, například tím, že mají více zaměstnanců na ploše nebo zvonky pro přivolání personálu.
Oproti tomu další zástupci maloobchodu připouštějí, že příliš složitý způsob prodeje určitých výrobků opravdu může klienty odradit. „Nechceme přijít o tržby a nestojíme o to, aby se k nám zákazníci báli chodit. Pravděpodobně budeme hledat alternativy, jak tyto stížnosti omezit,“ sdělil mluvčí jednoho z hypermarketů.
Možný obrat v dohledné době?
Ačkoli se už objevují názory, že by obchody mohly ochranu zboží zmírnit, není zatím jasné, kdy a zda k tomu skutečně dojde. Maloobchod se brání poukazováním na stále častější krádeže, zákazníci naopak požadují vstřícnější přístup. V mnoha případech se mezi oběma stranami rodí kompromisy, třeba doplnění personálu, instalace chytrých bezpečnostních prvků nebo zjednodušení samotného nákupního procesu. Pokud se nenajde rozumné řešení, někteří zákazníci se netají tím, že si raději příště nakoupí online, kde je riziko zdržování minimální.